شهری موهه، شمالی‌ترین شهر چین پایین‌ترین دما را از هنگام شروع ثبت وضعیت آب و هوا ثبت کرده است.

Mohe

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی شهر موهه که «قطب شمال چین» نامیده می‌شود در ایالت هلیونگ‌جیانگ در نزدیکی مرز روسیه قرار دارد.

ایستگاه هواشناسی محلی روز یکشنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) در ساعت ۷ صبح دمای پایین بی‌سابقه‌ منفی ۵۳ درجه سانتی‌گراد یا سلسیوس را گزارش کرد. پایین‌ترین دمای ثبت‌شده در این شهر منفی ۵۲/۳ درجه سلسیوس مربوط به سال ۱۹۶۹ بود.

اما دمای این شهر احتمالا به رکورد ملی چین نمی‌رسد. پایین‌ترن دمای ثبت‌شده چین مربوط به شهر گنهه در مغولستان داخلی می‌شود که در دسامبر ۲۰۰۹ در دیدار هواشناسان دولت ثبت شد و معادل منفی ۵۸ درجه سلسیوس بود. اما در سوابق دیگر هوای سرد سال ۱۹۶۹ در شهر موهه را به عنوان پایین‌ترین دما ثبت کرده‌اند، به این ترتیب دمای ثبت‌شده در روز یکشنبه یعنی منفی ۵۳ درجه سلسیوس رکورد جدید پایین‌ترین دما در چین شمرده خواهد شد

دمای شهر شمالی چین به منهای ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید

شهر موهه سردترین شهر چین شمرده می‌شود و دوره زمستانی آن معمولا هشت ماه طول می‌کشد.

در نتیجه گردشگران در تمام طول سال به سوی این «قطب شمال» چین با پارک‌های یخ و برف و مسیرهای اسکی کشانده می‌شوند. این محل در سال‌های پیش میزبان ماراتون‌های زمستانی بوده است.

سازمان هواشناسی چین در هفته پیش درباره بادهای سرد و اُفت دما در این منطقه هشدار داده بود. خبرگزاری شین‌هوا شماری از مناطق در رشته‌ کوه‌های چنگیزخان بزرگ که ایالت‌های مغولستان داخلی و هیلونگ‌جیانگ را در برمی‌گیرند، در طول آخر هفته دمای پایین بی‌سابقه‌ای داشتند.

از روز جمعه تا به حال سه برابر دما برای سه روز متوالی به پایین‌تر از منفی ۵۰ درجه سلسیوس رسیده است که به گفته خبرگزاری شین‌هوا بی‌سابقه بوده است.

سایت Beijing news روز جمعه اعلام کرد که در نتیجه سرمای بی‌سابقه مصرف زغالسنگ در این  شهر پکن یک سوم افزایش یافته است.

تلویزیون دولتی چین روزنامه‌نگاری را نشان داد که یک تخم‌مرغ روی سطح آستانه دری شکست و تخم‌مرغ در چند ثانیه یخ زد.

چین سال پیش دماهای بی‌سابقه‌ای را چه از لحاظ گرما و چه از لحاظ سرما داشت.

خبرگزاری شین‌هوا در ابتدای این ماه اعلام کرد کشور داغ‌ترین تابستان و پاییز در ۶۰ سال گذشته را تجربه کرده است.

کد خبر 737215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha