گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی مدیران شبکه بانکی را فراخواند تا به دوران بی‌اعتمادی‌ها، فشار بیرونی به بانک‌ها و البته مقاومت بانک‌ها در برابر بخشنامه‌ها و مقررات پایان دهد.

ولی‌الله سیف البته از مهمانان خود گلایه هم کرد که چرا به جای انعکاس مشکلات به بانک مرکزی با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند. اشاره او به مقاومت شبکه بانکی در برابر پذیرش ال‌سی 30درصدی مصوبه دولت و درز این موضوع به رسانه‌ها بود. گزارش رسمی روابط عمومی بانک مرکزی از نشست جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی و رئیس‌کل بانک مرکزی البته نشان می‌دهد که فضای همکاری چندان مساعد نیست به‌ویژه اینکه محور این هم‌اندیشی تنظیم رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی انتخاب شده بود.

آیا تلاش سیف باعث پایان بی‌اعتمادی‌ها و کدورت‌های به ارث‌مانده از دوران ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی خواهد شد؟ بی‌اعتمادی‌ای که اوج آن را باید در برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک‌ها و عدم‌مقاومت بانک مرکزی در برابر فشار سنگین دولتمردان سابق دانست. میزبان نشست خطاب به مدیران شبکه بانکی، بازنگری رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: در چند سال اخیر به‌دلیل صدور بخشنامه‌های متناقض، رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و مشتریان خدشه‌دار شده است. بر این اساس، تلاش خواهیم کرد تا اعتماد از دست رفته را بازگردانیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه از سال‌جاری اهتمام دولت و رئیس‌جمهور بر پی‌ریزی انضباط پولی و مالی است، تأکید کرد: خوشبختانه توجه به این امر در شاخص‌ها نمایان است، تفکیک سیاست پولی از سیاست مالی قطعاً موجب بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد.

اولویت‌های شبکه بانکی چیست؟

سیف اعطای تسهیلات جهت تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی را اولویت نخست بانک مرکزی خواند و تصریح کرد: در گام دوم، سیاست بانک مرکزی تزریق مالی به پروژه‌های تولیدی نیمه تمام با استفاده ازمنابع حاصل از رشد سپرده‌ها، وصول مطالبات جاری و غیرجاری و فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها خواهد بود.

کد خبر 241924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز