همشهری‌آنلاین: دکتر حسین پاکدهی، هئیت علمی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه و استاد ارتباطات، بیش از یک دهه از عمر خود در محضر پدر علم ارتباطات، دکتر معتمد‌نژاد سپری کرده است.

به اعتقاد حسین پاکدهی،‌ دکتر معتمدنژاد، به معنای واقعی کلمه یک معلم بود و خصوصا از لحاظ اخلاقی تواضع، فروتنی و مناعت طبعشان زبان زد خاص و عام بودند.

دکتر حسین پاکدهی، خصوصیات اخلاقی دکتر معتمدنژاد را یکی از دلایل مهم جذب دانشجویان به ادامه تحصیل در رشته ارتباطات دانست و تصریح کرد: من یکی از شاگردان کوچک ایشان بودم که علی رغم برخی مشکلات، ‌به خاطر تشویق‌های پدرانه و مشفقانه ایشان در مقطع دکتری در حوزه ارتباطات ادامه تحصیل دادم.

وی در خصوص دیدگاه دکتر معتمد نژاد در خصوص نوع روزنامه‌نگاری مطلوب گفت: برداشت من این است که روزنامه‌نگاری که ایشان مد نظرشان بود یک روزنامه‌نگاری تحقیقی و انتقادی بوده است.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگاری که ضمن سلامت اخلاقی حرفه‌ی، واقعیت‌های موجود را در جهت بهبود وضعیت و بدون در نظر گرفتن منافع تجاری و غیره منعکس کند،‌ مدنظر دکتر معتمدنژاد بود.

عضو هئیت علمی دانشکده ارتباطات در پاسخ به این سوال که جایگاه آموزش روزنامه‌نگاری از دیدگاه دکتر معتمدنژاد کجاست؟ اظهارداشت: به نظر من در اینجا یک بحث کلی‌تر مطرح است و آن هم جایگاه رسانه‌ها در دنیای کنونی است که ایشون حداقل نیم قرن قبل به درستی اهمیتش را به معنای اخص کلمه درک کرده بودند.

وی با بیان این مطلب که به همین منظور هم در سال 1346 دانشکده علوم ارتباطات را در ایران پایه گذاری کردند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب جمهوری اسلامی که انقلاب فرهنگی داشت اتفاق می‌افتاد، شورای انقلاب فرهنگی قصد این رشته رو به طور کلی از رشته‌های مورد تدریس در دانشگاه حذف کند اما با توجه به تلاش های مجدانه‌ی ایشان این رشته را توانستند حداقل به عنوان یک گرایش حفظ بکنند و بعد به تدریج زمینه مستقل شدن رشته را فراهم کنند.

حسین پاکدهی ادامه داد: دلسوزی‌ها و پیگیری‌ها مجدانه ایشان توانست به گونه‌ای باشد که دانشگاه‌های مهم کشور الان این رشته رو داشته باشند.

وی در خصوص نظر دکتر معتمد‌نژاد در خصوص حقوق رسانه‌ای و اخلاق حرفه‌ای تصریح کرد: دکتر معتمد‌نژاد صرفا به روزنامه‌نگاری توجه نداشتند بلکه به رسانه‌ها و ابعاد آن در دنیای کنونی توجه داشتند.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگاری که دکتر معتمدنژاد تمایل داشتند شکل بگیرد،‌ این بود که به جای یک روزنامه‌نگاری مدّاح و ستایشگر، یک روزنامه‌نگاری مجدانه، محققانه و انتقادی باشد که بتواند جامعه را به سوی اصلاح و بهبود در جهت مناسب هدایت کند.

همایش نکوداشت استاد کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران 23 آذر ماه در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از ساعت 14 تا 19 برگزار می‌شود.

کد خبر 241898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز