دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از سه مرحله داوری فراخوان ساخت مجسمه‌های شهری بیش از ۷۰ طرح توسط هیات داوری برای ساخته شدن در ابعاد شهری و به منظور نصب در سطح شهر انتخاب شد.

مجسمه سازی

به گزارش مهر، سید مجتبی موسوی مدیر آثار حجمی سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به پایان مرحله سوم فراخوان گفت: این فراخوان بر اساس تجارب به دست آمده از فعالیت‌های 10 ساله اخیر در حوزه مجسمه‌سازی شهر تهران برنامه‌ریزی شده بود.

وی هدف از برگزاری این رویداد هنری را دستیابی به آثار مناسب برای شهر عنوان کرد و ادامه داد: این رویداد هنری با هدف دستیابی به آثار هنری مناسب و ایده‌های هنرمندان برای ارتقای فرهنگی شهر از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت هنرمندان مجسمه‌ساز برگزار شده است.

مدیر آثار حجمی سازمان زیباسازی بیان کرد: باتوجه به اهمیت تناسب اثر هنری با محیط در این فراخوان مکان‌یابی مجسمه به عهده هنرمند گذاشته شد و تاکید بر این بود که هنرمند متناسب با فضاهای مناسب موجود در شهر طراحی کند و بر این اساس دبیرخانه فراخوان از پذیرفتن طرح های بدون جانمایی خودداری کرد.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: نتیجه‌ای که از این سیاست انتظار می‌رفت این بود که هنرمند ابتدا موقعیت خاصی را در شهر بررسی و مطالعه کند و سپس براساس فضای واقعی موجود در شهر، ایده‌پردازی کرده و طرح خود را ارائه کند.

وی با بیان اینکه این شیوه برای اولین بار به صورت جدی به کارگرفته شده است، گفت: متاسفانه بسیاری از آثار ارسال شده، در زمینه مکان‌یابی اثر چندان موفق نبوده‌اند.

موسوی در این‌باره توضیح داد: باتوجه به تجربه فراخوان اخیر به نظر می‌رسد که متاسفانه بسیاری از هنرمندان مجسمه‌ساز ما به دلیل عدم شناخت و مطالعه روی فضاهای شهری و یا اهمیت ندادن به این موضوع، توان مکان‌یابی صحیح برای اثر هنری خود را ندارند.

البته این ضعف می‌تواند ناشی از عدم آموزش صحیح در محیط‌های آموزشی هم باشد.

برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌هایی در این‌باره موضوعی بود که موسوی با اشاره به آن، گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور ارتقای دانش هنرمندان مجسمه‌ساز در این زمینه، باحضور صاحب‌نظران معماری و شهرسازی و مجسمه‌سازی، نشست‌هایی را برنامه‌ریزی و برگزار خواهد کرد، با این امید که بخشی از نیاز مجسمه‌سازی کشور به دانش‌هایی که می‌تواند در موفقیت اثر هنری نقش موثری داشته باشند، از این طریق مرتفع شود.

مدیر آثار حجمی سازمان زیباسازی با بیان اینکه فراخوان طراحی مجسمه‌های شهری سال 92، مشارکت بیش از 600 هنرمند مجسمه‌ساز را به همراه داشت، ادامه داد: لازم است از همه این هنرمندان برای دغدغه‌های مثبتی که در رابطه با هنرهای شهری داشتند و در این فراخوان شرکت کردند، سپاسگزاری کنیم و برایشان آرزوی موفقیت داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه ماحصل سه مرحله این فراخوان انتخاب بیش از 70 طرح توسط هیات داوری برای ساخته شدن در ابعاد شهری به منظور نصب در سطح شهر بود، گفت: از هم اکنون مراحل کارشناسی و توافقات نهایی با هنرمندان منتخب آغاز شده و به مرور شاهد راهیابی و نصب بسیاری از این آثار در فضاهای عمومی شهر تهران خواهیم بود.

کد خبر 241840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز