همشهری آنلاین: چندین شرکت بزرگ فعال در زمینه فناوری اطلاعات از جمله فیسبوک، اپل، گوگل و توئیتر از دولت و کنگره آمریکا خواسته‌اند فعالیت‌های پایش عمومی و جاسوسی از شهروندان، محدود شود.

جاسوسی اینترنتی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو صدای روسیه، شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری اطلاعات روز دوشنبه از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور و نمایندگان کنگره آمریکا خواستند دامنه برنامه‌های نظارت و پایش شهروندان، محدود شود.

در این بیانیه که گوگل، اپل و فیسبوک هم آن را امضا کرده‌اند، آمده است: می‌دانیم که دولت وظیفه دارد از شهروندان محافظت کند. اما افشاگری‌های تابستان امسال، نشاندهنده نیاز مبرم به انجام اصلاحات در برنامه‌های نظارتی در سرتاسر جهان بود.

«ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از چند ماه قبل و بعد از خروج از این کشور دست به افشاگری‌های گسترده در مورد برنامه‌های جاسوسی آمریکا از شهروندان خود و دیگر کشورهای جهان زد. وی بعد از انتشار ده‌ها هزار سند فوق سری، از روسیه پناهندگی سیاسی دریافت کرد.

در بخش دیگری از بیانیه شرکت‌های فناوری اطلاعات آمده است: اکنون وضعیت در بسیاری از کشورها به وضعی رسیده که همه‌چیز به نفع دولت‌هاست و حقوق فردی که قانون اساسی ما احترام زیادی برای آن قائل شده، نادیده گرفته شده است.

مایکروسافت، ای‌اوال، توئیتر، یاهو نیز از جمله دیگر شرکت‌هایی هستند که این بیانیه‌ را امضا کرده‌اند. این شرکت‌ها از دولت خواسته‌اند اجازه اعلام میزان درخواست‌های آژانس‌های اطلاعاتی برای دریافت اطلاعات شهروندان و دلیل این درخواست‌ها را در دسترس عموم قرار دهند.

کد خبر 241829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز