همشهری آنلاین: رضا امیر خانی، ذهنی بودن ادبیات قدرتی به آن می‌دهد که آن را مقدم بر معماری می‌سازد پس زمانی که در رمان معماری نداشته باشیم، در واقع معماری اصیل نخواهیم داشت.

روی جلد کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز معماری حوزه هنری، رضا امیر خانی نویسنده رمان قیدار و منتقد ادبی در راستای برگزاری مسابقه "پنجره سپید"، "اولین دوره اسکیس رمان قیدار"، در مقایسه ادبیات و معماری گفت؛ آیا ادبیات مقدم است بر معماری و یا معماری برادبیات؟

ادبیات و معماری در جایی به هم تکیه می‌کنند و آن ماندگاری این دو هنر است که در باقی شاخه های هنر این خصیصه کمرنگ تر است.

یک اثر ادبی و یک اثر معماری هر دو می‌توانند بیش از اقران خود عمر کنند و باقی بمانند این خصیصه در هر دو این هنرها حضور دارد و باقی می‌ماند.

نکته، شکست میان این دو هنر آن است که معماری در تاریخ معمولا با قدرت حاکمان و فرهنگ جامعه نسبت داشته است.

مثلا میدان نقش جهان قطعا معروف ترین اثر عصر صفویه است، در صورتی که اثر ادبی هیچ شباهتی با سلسله حاکمان روزگار خود ندارد، یعنی ما از کتاب شاهنامه دیوان حافظ و کلیات سعدی نمی‌توانیم به خصایل حاکمان وقت پی ببریم؛ آنگونه که از گنبد سلطانیه یا برج کاموس یا مسجد گوهر شاد به کهن فکر حاکمان وقت پی می‌بریم.

از این رو من بر آن هستم که رمان به عنوان یک پدیده جدید مقدم است بر معماری در یک تمدن.

به گمان من اثری که در رمان شکل می‌گیرد، اگر شخصیت باشد ما را به فلسفه آن دوره رهنمون می‌سازد و یک فیلسوف امروزی چاره ای ندارد، جز آنکه دستگاه فلسفی را پیرامون شخص رمان بسط دهد.

از آن سو ذهنی بودن ادبیات، قدرتی به آن می‌دهد که آن را مقدم بر معماری می‌سازد.

پس زمانی که در رمان معماری نداشته باشیم در واقع معماری اصیل نخواهیم داشت.

مسابقه "پنجره سپید" با پرداختن به رمان "قیدار" اثر رضا امیر خانی، بنا به تقاضای شرکت کنندگان تا 30 آذرماه تمدید شد.

در این مسابقه، ترسیم بنای توصیف شده «لنگر پا سید» در این رمان به رقابت گذاشته می‌شود و در پایان با حضور اساتید معماری و نویسنده این رمان داوری انجام می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس www.irac.ir با توجه به شرایط فراخوان و دریافت فرم ثبت نام در این مسابقه شرکت کنند.

کد خبر 241680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز