مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

مسعود عتیقی *: شامگاه روز دوشنبه 28 خرداد ماه، رویدادی زیبا هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد.

این بار هلال شامگاهی جمادی‌الثانی 1428  است که با حدود 3 شبانه روز سن، ملکه آسمان شامگاهی یعنی سیاره ناهید یا همان زهره مشهور را در پشت خود پنهان خواهد کرد.

این پدیده که ساعت 19:03 دقیقه آغاز می‌شود تا ساعت 06 :20 به درازا می‌انجامد.

سیاره ناهید که در فاصله 94 میلیون کیلومتری از زمین و تقریباً در وضعیت تربیع (نیمه) قرار دارد با شکوه خاصی در غروب این روز همدم هلال ماه و ساعتی پس از گرگ و میش آسمان به پشت هلال می‌خزد و از دیدگان ناپدید می‌گردد.

در دنیای اخترشناسی قرار گرفتن یک جرم کوچک آسمانی در پشت جرم بزرگ‌تر اصطلاحاً اختفا گفته می‌شود.

بدیهی است بزرگ و کوچک بودن جرم از نظر اندازه زاویه‌ای و یا همان قطر ظاهری است و در رخداد مورد اشاره سیاره ناهید علی‌رغم قطر 12104 کیلومتر پشت ماه با قطر 3476 کیلومتر پنهان می‌شود و علت کوچک دیده‌شدن سیاره ناهید دور بودن آن از زمین است.

علاقه‌مندان در سراسر ایران با قدری تفاوت در زمان آغاز و پایان اختفا می‌توانند شاهد این واقعه با چشم غیر مسلح باشند.

 بدیهی است استفاده از تلسکوپ و تله‌های قوی به مشاهده دقیق‌تر پدیده و تصویربرداری از آن کمک می‌کند. نور کم هلال ماه و درخشش سیاره سفید رنگ ناهید با قدر 5/4 -  موقعیت ممتازی را برای عکاسی از این پدیده فراهم می‌نماید.

لازم به ذکر است خرداد ماه امسال از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران ماه اختفا نامگذاری شده است، چرا که در آغاز این ماه پایانی فصل بهار، شاهداختفای سیاره کیوان قبل از نیمه شب در شبانگاه  اول خرداد بودیم و در شامگاه دوم خرداد ستاره زیبا و مشهور قلب‌الاسد در پشت ماه پنهان شده بود.

امید است نگاه به این رویداد آسمانی سبب‌ساز جذب جوانان و افراد فعال و با ذوق جهت انجام فعالیت‌های علمی در این زمینه شود تا بیش از پیش کشور عزیزمان ایران به اقتدار و عظمت گذشته تاریخ علم خود بازگردد.

علاقه‌مندان می‌توانند خبرهای بیشتر در این زمینه را از طریق سایت اختصاصی منجمان آماتور ایران به آدرس www.iaas.ir دریافت کنند.

*مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران

کد خبر 24163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز