همشهری آنلاین: حسن روحانی رئیس جمهور امروز صبح به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت و ضمن سخنرانی برای دانشجویان به پرسشهای آنها هم پاسخ داد.

به وعده‌هایی که داده‌ایم عمل خواهیم کرد

رئیس جمهور پس از پایان سخنرانی با ابزار تاسف از اینکه به دلیل ضرورت حضور در دولت برای نهایی کردن لایحه بودجه نمی تواند زمان بیشتری را با دانشجویان باشد از آنها خواست پرسشهای خود را مطرح کنند. به گزارش ایسنا، در ابتدای این بخش، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان این‌که "فرهنگ اولویت اول ماست و احیای اخلاق در جامعه را مورد توجه داریم"، گفت: ما به همان وعده‌هایی که سر داده‌ایم عمل خواهیم کرد.

پیشرفت علم و دانش و تحقیق در سایه «دور بین» و «دور باش» نمی‌شود

در این لحظه دانشجویان فریاد زدند «فضای امنیتی نمی‌خواهیم» و روحانی در این باره خطاب به دانشجویان تاکید کرد: حتما کلیت این حرف را قبول داریم. ما می‌دانیم که پیشرفت علم و دانش و تحقیق در سایه «دور بین» و «دور باش» نمی‌شود. فضای علمی ما باید فضای آزادی باشد؛ چراکه در چنین فضایی فناوری و تولید علم بهتر حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد که باید به آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول‌مان در چارچوب قانون اساسی احترام بگذاریم.

در ادامه، از روحانی سوال شد که برای ترمیم جایگاه دانشجویان در این دولت چه اقداماتی انجام شده است؟ که وی پاسخ داد: من فکر می‌کنم همه تلاش دولت این بوده که فضای دانشگاه آرام باشد و تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت خود آزاد باشند. تمام تلاش دولت این است که فضای دانشگاه را در اختیار خود دانشگاه قرار دهد و این نهاد توسط اساتید و هیات‌های علمی اداره شود و حتی وزرای محترم هماهنگ‌کننده بین دانشگاه هستند.

بزرگ‌ترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده، اشتغال دانشجویان است

رییس‌جمهور با بیان این‌که بزرگترین نگرانی دولت برای سال‌های آینده مساله اشتغال دانشجویان است، گفت: علت این‌که ما بر بحث شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داریم، همین بحث اشتغال آینده دانشجویان است. دانشجویان باید اتصال لازم را با بخش تولید و خدمات داشته باشند و همه اینها توجهات دولت به دانشگاه است.

پس از پایان سخنان روحانی، دانشجویان فریاد زدند «سوال انتخابی، نمی‌خواهیم».

همچنین پرسش دیگری از سوی دانشجویان توسط مجری برنامه از روحانی پرسیده شد مبنی بر این‌که "شما برای آگاه کردن مخالفان داخلی نسبت به بحث‌های سیاست خارجی چه کرده‌اید و چه روشی را در پیش گرفته‌اید؟" و رییس‌جمهور در این باره گفت: راه این موضوع بیان کردن مسائل برای مردم و تشریح مبانی و آثار آن است و در این کار فقط دولت مسئول نیست و همه صاحب‌نظران و اساتید باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند و بر این موضوع تاکید کنند که این توافق اولیه که به دست آمده چه گره‌هایی را در جامعه باز می‌کند. ضمن این‌که ما همه حقوق مسلم و اصولی که حق مسلم این مردم است را مورد مراعات قرار می‌دهیم و در این چارچوب حرکت کرده و البته از خط قرمزها عبور نکرده و نخواهیم کرد.

عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال‌های قبل در جهان بالاتر است

روحانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌بینیم که عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال‌های قبل در سطح جهان به مراتب بالاتر است. همچنین شما می‌بینید که شرایط جهانی برای فعالیت کارآفرینان ما در بخش‌های تولید و خدمات از دیروز مهیاتر است و همچنین می‌بینید که تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای از دیروز بیشتر شده است.

وی با بیان این‌که صدای جمهوری اسلامی و چهره واقعی‌اش امروز به گونه‌ای به جهان معرفی می‌شود که اینگونه به مراتب برتر و بالاتر از ماه‌ها و سال‌های قبل است، گفت: اینها همه از آثار سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است.

لزوم فراهم کردن فضا برای بازگشت نخبگان به کشور

حسن روحانی در ادامه در برابر این پرسش که "برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور چه اقدامی انجام داده‌اید؟"، گفت: آقای دکتر ستاری - معاون رئیس‌جمهور - چندی پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش جامعی با آمار و ارقام در مورد اینکه چرا نخبگان از کشور خارج شده‌اند ارائه داده‌اند.

رییس‌جمهور ادامه داد: خروج تعدادی از نخبگان از کشور می‌تواند قابل قبول باشد و در تمام دنیا نیز این وجود دارد ولی اگر از حدی تجاوز کند، باید علل و عوامل آن را بررسی کنیم. برخی از نخبگان فضا را برای کار و فعالیت خود در ایران مساعد نمی‌بینند و ما باید این فضا را فراهم کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شوند و این خود می‌تواند بخشی از مسأله را حل کند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد جو احساس مسئولیت در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان، گفت: دانشگاه فقط علم و کار سیاسی نیست. در دانشگاه باید به اخلاق و فرهنگ نیز توجه کرد و آنها نیز توسعه پیدا کنند. در دانشگاه باید احساس مسئولیت نسبت به وطن و کشور به معنای واقعی تقویت شود.

وی با بیان اینکه "برخی فضا را برای زندگی در آن طرف بهتر می‌دانند"، ادامه داد: ما باید این احساس مسئولیت را تقویت کنیم که این افراد با حس مسئولیتی که در آنها ایجاد می‌شود، ترجیح دهند با رفاه کمتر در کشور بمانند و فعالیت کنند یا اینکه به کشور برگردند.

در گزارش صدروزه، تنها دو - سه آمار گفتم و اینقدر ناراحت شدند

در ادامه، یکی از دانشجویان به رئیس‌جمهور گفت که "شما در گزارش صدروزه‌تان دولت قبلی را تخریب کردید". برخی از دانشجویان با هو کردن، به طرح این مسأله اعتراض کردند.

رییس‌جمهور نیز گفت: من از ابتدا به مردم گفته بودم که بعد از 100 روز، دو مسأله را گزارش می‌دهم؛ اینکه چه دولتی را تحویل گرفتم (تشویق حضار) و اینکه در طول 100 روز چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی افزود: من در آن گزارش دو - سه تا آمار گفتم که اینقدر ناراحت شدند. (تشویق حضار). آماری که ارائه کردم مال رئیس‌جمهور نبود بلکه من آنها را از مرکز آمار نقل کردم و رئیس مرکز آمار هم عوض نشده و از قبل بوده است. یک آمار، خزانه داده بود که رئیس خزانه هم عوض نشده و مربوط به قبل است. (تشویق حضار).

روحانی اضافه کرد: وقتی گفتم رشد اقتصادی ما منفی 5.8 درصد بوده، آیا کسی باید بدش بیاید؟ این آمار است.

تعدادی از دانشجویان فریاد زدند: روحانی متشکریم.

قضاوت کننده اصلی مردم هستند

رییس‌جمهور با بیان اینکه "من گفتم این دولت بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته و فقط سه رقم را گفتم و بقیه را نگفتم"، گفت: اعلام کردم 74 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی است، 55 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران است و همچنین یک رقم 60 هزار میلیارد تومان از دیگر بدهی‌ها گفتم (تشویق دانشجویان) و بقیه را هنوز نگفتم. در آن گزارش گفتم 7.2 میلیون تن گندم باید بخریم؛ بگوییم نخریم؟! به مردم بگوییم نان نخورند؟!

روحانی اضافه کرد: من به عنوان امین مردم باید مشکلات را بگویم‌.

دانشجویان ضمن تشویق روحانی، شعار «اصلاحات زنده باند، روحانی پاینده باد» سر دادند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه‌های فرهنگی، ‌اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی نیزگفت: قضاوت کننده اصلی مردم هستند.

اگر بگوییم بودجه 93 را در موعد مقرر ارائه می‌دهیم، باز هم تخریب دولت قبل است؟!

روحانی با بیان اینکه دولت در طول این مدت که مسئولیت را بر عهده داشت بودجه سال 92 را اصلاح و سه ماه پیش ارائه کرد، گرچه هنوز به ما برنگشته است"، اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروز عجله دارم که جمع شما را ترک کنم این است که باید امروز لایحه بودجه سال 93 را نهایی کنیم و قصد داریم برای اولین بار طبق قانون و بر اساس موعد مقرر لایحه بودجه را ارائه دهیم. (تشویق دانشجویان)

روحانی ادامه داد: اگر 15 آذر جمعه نبود، همان موقع لایحه بودجه تحویل می‌دادیم. ما از غروب 14 آذر ماه به مجلس گفتیم که آمادگی داریم لایحه بودجه 93 را تقدیم کنیم و خود آنها گفتند که اولین فرصت برای مجلس یکشنبه صبح است و ما هشت صبح فردا (یکشنبه) آماده‌ایم که بودجه را تحویل دهیم.

دانشجویان شعار دادند: روحانی متشکریم.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: اینکه می‌گوییم می‌خواهیم لایحه بودجه سال 93 را 15 آذر و در موعد مقرر ارائه بدهیم هم نکند تخریب دولت قبل است؟!

تشویق شده‌ام که بار دیگر و هرچه زودتر در جمع دانشجویان حضور پیدا کنم

در پایان سخنان روحانی مجری برنامه اعلام کرد که سؤالات را دسته‌بندی خواهند کرد و در اختیار رئیس‌جمهور قرار خواهند داد.

وی از رئیس‌جمهور خواست که در یک فرصت دیگر و در وقت بیشتری در نشست با دانشجویان شرکت کند.

رئیس‌جمهور نیز گفت: جلسه آن‌قدر خوب و عالی بود که من را تشویق کرد که بار دیگر و هرچه زودتر در جمع دانشجویان حضور پیدا کنم.

روحانی در حالی که دانشجویان او را تشویق می‌کردند، سالن جلسه را ترک کرد.

در این مراسم، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای علوم و بهداشت و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و همچنین تعدادی دیگر از مسئولان وزارت علوم و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.

کد خبر 241513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز