سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

گروه سلامت: 5 برابر شدن هزینه‌های بهداشت و درمان تا سال2025 در نوع خود در جهان بی‌سابقه خواهد بود.

کارشناسان بهداشتی از 5برابر شدن هزینه‌های بهداشت و درمان در کشورهای حوزه خلیج فارس تا سال 2025 خبر دادند. به گزارش روزنامه امارات الیوم، دکتر ویکتور هدیگر مدیر کمپانی مک‌کینسی گفت که در حال حاضر ساکنان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس GCC، سالانه 12میلیارد دلار (2/43 میلیارد درهم) صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌کنند و با توجه به آمار و ارقام، پیش‌بینی می‌شود این رقم به 60 میلیارد دلار (216 میلیارد درهم) در سال 2025 افزایش یابد. به گفته دکتر هدیگر 5برابر شدن هزینه‌های بهداشت و درمان تا سال2025 در نوع خود در جهان بی‌سابقه خواهد بود.

 این کارشناس طراحی سیستم‌های بهداشتی و اجرایی طرح‌های بهداشت و سلامت این پیشگویی را در اجلاس رسانه‌ای بهداشت خاورمیانه که توسط کمپانی جنرال الکتریک آمریکا در دبی برگزار شده بود، عنوان کرد. دکتر هدیگر علت این امر را رشد جمعیت و پیش‌بینی شیوع بیماری‌ها در منطقه دانست.

وی گفت که در تمام کشورهای حوزه خلیج فارس تقاضاها در بخش بهداشت و درمان افزایش چشمگیری خواهد داشت و در امارات با افزایش 350 درصدی تا سال 2025 روبه‌رو خواهد شد. این ارقام در عمان 310 درصد، بحرین 260 درصد و در عربستان همانند امارات 350 درصد خواهد بود.

پیش‌بینی دکتر هدیگر در مورد افزایش بیماران در امارات بیشتر مربوط به بیماران دیابتی و بیماران قلبی است که هم‌اکنون تعداد این بیماران رشد بسیاری دارند. پیش‌بینی دکتر هدیگر رسیدن هزینه‌های بهداشت و درمان بیماران قلبی در امارات به رقم 54 میلیارد درهم یعنی 24 درصد از کل هزینه‌های درمانی در منطقه است.

 به گفته دکتر ویکتور هدیگر برای کاهش این هزینه‌ها باید امکانات و تسهیلات تشخیص این بیماری‌ها را افزایش داد. به عنوان مثال دیابت نوع 2 که 20 درصد اماراتی‌ها به آن مبتلا هستند را می‌توان تا میزان 80 درصد با اجرای یک الگوی سالم بهداشتی، فعالیت‌های فیزیکی و رژیم غذایی مناسب کاهش داد.

 تشخیص به موقع این بیماری شانس موفقیت درمان آن را افزایش می‌دهد. این کارشناس بهداشتی به مسئولان بهداشتی امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس توصیه کرد تا با نظارت بیشتر بر بخش‌های بهداشت و درمان در بخش‌های خصوصی و دولتی استانداردهای بهداشتی را افزایش دهند

دیابت کودکان اماراتی را تهدید می‌کند

 دکتر ماهه برکت، مشاور غدد درون ریز، پژوهشگر و پزشک مرکز دیابت وابسته به کالج امپریال لندن در ابوظبی از دیگر سخنرانان این اجلاس بود که بار دیگر نسبت به شیوع دیابت در میان کودکان اماراتی هشدار داد. به گفته دکتر برکت علت بیش از 60درصد از بروز دیابت در میان کودکان امارات اضافه وزن، عادات غذایی و نحوه زندگی آنهاست.

در مدیترانه شرقی و خاورمیانه 10 درصد از کودکان اضافه وزن داشته و 5 درصد چاق هستند. نتایج نشان می‌دهد که در امارات تعداد کودکان در سن 11 تا 13 سال که با اضافه وزن و چاقی رو‌به‌رو هستند، در حال افزایش است. دکتر برکت اعلام کرد که مرکز دیابت کالج امپریال لندن آماده همکاری با امارات برای تعلیم و آموزش به کودکان برای کاهش این آمار است. یکی از فعالیت‌های این کالج در حال حاضر کمک به تغییر نحوه تغذیه کودکان و تغییر عادات غذایی آنهاست.

وی افزود: با سه روش آسان می‌توان از دیابت جلوگیری کرد؛ راهپیمایی به مدت 30 دقیقه 5 روز در هفته، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و حفظ کردن وزن سالم بدن. به گفته دکتر برکت 80 درصد از دیابت نوع 2 را می‌توان با این روش‌های ساده درمان کرد. بیش از 5 نماینده از مراکز درمانی و پزشکی و رسانه‌ها در این اجلاس شرکت کردند. در این اجلاس یک روزه جدیدترین روش‌های درمان در بخش بیماری‌های قلبی و سرطان مورد بحث قرار گرفت.

کد خبر 24130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز