توافق هسته‌ای ژنو امیدواری‌های اقتصاد را افزایش داده است. کاهش فشار تحریم‌ها و روان‌ترشدن نقل‌وانتقال وجوه ارزی شرایط را برای ورود بخشی از ارزهای بلوکه‌شده در کشورهای خارجی فراهم خواهد کرد.

پتروشیمی


هرچند آمارهای رسمی ورود 8میلیارد دلار به کشور را تایید کرده‌اند اما برآوردها حکایت از آن دارد که ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند تا 20میلیارد دلار طی 6‌ماه آینده، درآمد کسب کند. بخش عمده این رقم از دریافت پول مربوط به صادرات پتروشیمی حاصل خواهد شد. در طول 6‌ماه آینده امکان افزایش سطح تجارت ایران فراهم خواهد آمد که از این محل ارزهایی وارد اقتصاد کشور می‌شود که پیش از این توافقنامه امکان تحقق آن نبود. دستاورد پنهان توافق هسته‌ای شاید امکان کسب درآمدهای جدید باشد. مجموع دارایی‌هایی که از این بخش عاید اقتصاد می‌شود از دارایی‌های بلوکه شده‌ای که قرار است آزاد شود، بیشتر خواهد بود.

در بخش نفت که بیشترین ارزآوری را برای کشور دارد، امکان افزایش صادرات با لغو محدودیت‌های جانبی فراهم شده است. لغو تحریم بیمه‌ای نفتکش‌های ایرانی و گشایشی که در حمل‌ونقل دریایی ایجاد شده است، راه را برای افزایش صادرات نفت فراهم خواهد آورد. در این میان دیگر برای دریافت پول ناشی از صادرات نفت لازم نیست راه‌های جایگزین به‌کار گرفته شود. دریافت پول نفت با ارزهای رایج نظیر یورو امکان‌پذیر خواهد شد. پیش از این دریافت پول نفت صادراتی به روپیه، ین، یوان و... مشکلاتی را ایجاد کرده بود و حتی در چند‌ماه اخیر امکان دریافت کالا به جای نفت نیز فراهم نبود؛ به همین دلیل حدود 22میلیارد دلار در چین، 10میلیارد دلار در ژاپن و 15میلیارد دلار در کشورهای دیگر نظیر کره‌جنوبی و ترکیه بلوکه شده است و مسئولان برای دسترسی آن مجبور به انعقاد قراردادهای فاینانس برای پروژه‌های کشور شده‌اند.

هرچند در این مقطع سطح صادرات نفت ایران افزایش نخواهد یافت اما نقل‌وانتقال وجوه حاصل از صادرات تسهیل خواهد شد و نفتکش‌ها نیز راه‌های کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تری برای رسیدن به مقاصد صادراتی ایران طی خواهند کرد.لغو تحریم‌های پیش‌بینی‌شده در قرارداد ژنو می‌تواند گره‌های این‌چنینی را باز کند تا اقتصاد شرایط بهتری را تجربه کند. در این زمینه رویترز طی گزارشی نوشت که به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب و لغو تحریم‌های بیمه‌ای، صادرات نفت ایران می‌تواند 200تا 400هزار بشکه در روز افزایش یابد.

کاخ سفید اعلام کرده است که توافق هسته‌ای ایران با غرب با قصد افزایش عرضه نفت این کشور به بازار صورت نگرفته اما کاهش تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا ممکن است، به افزایش صادرات نفت ایران به مشتریان بزرگ آسیایی آن کمک کند. تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که مانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی در ایران شده و صادرات این کشور را از 2/5میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه کاهش داده، همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین منابع هندی خبر دادند که به‌دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب، دهلی‌نو پرداخت بدهی نفتی خود به تهران را به یورو در هفته جاری آغاز خواهد کرد. براساس این توافق ایران می‌تواند 4/2میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را که در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود، در 6‌ماه آینده دریافت کند. بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن هستند. به گفته منابع آگاه دولتی و پالایشگاهی هند، در حال حاضر، 5/3میلیارد دلار به تهران بدهکار هستند. پالایشگاه‌های هند در نیمه اکتبر درخواستی از شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تسویه دیون خود به یورو از طریق بانک هالک ترکیه دریافت کرده‌اند. این درخواست پیش از توافق هسته‌ای ارسال شده بود و پالایشگاه‌های هند متعجب بودند که چرا این مسیر پرداخت می‌تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد؛ آنها هنوز این پرداخت را آغاز نکرده‌اند اما درصورتی که مسیر پرداخت براساس این توافق روشن و شفاف باشد، این پرداخت را آغاز خواهند کرد.

کد خبر 241053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز