دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزن ساختمان مهم‌ترین عاملی است که در محاسبات مربوط به زلزله مورد توجه قرار می‌گیرد، در واقع هر چه وزن ساختمان بیش‌تر باشد، تاثیر نوسانات زلزله بر آن بیش‌تر می‌شود.

Light Steel Frame

به گزارش ایرنا، امروزه سیستم LSF یا (Light Steel Frame) به عنوان یک سیستم قاب فولادی سبک و در عین حال اقتصادی به طور گسترده در آمریکا و اروپا استفاده می‌شود.

این سیستم به کارفرما اجازه می‌دهد بنا به نقشه ساختمانی مورد نظر خود قطعات را به کارخانه سفارش دهد و این قطعات فلزی در کارخانه تهیه و به محل کارگاه ارسال شود و در نهایت با توجه به این که جای این قطعات تعریف شده هستند، پرت کارگاهی به حداقل برسد و در مقابل سرعت نصب چند برابر می‌شود.

سید احمد مومنی کارشناس سازه در مورد استفاده از این سیستم سازه‌ای به گفت: در زمان وقوع زلزله بار مرده ساختمان (وزن اسکلت ساختمان به علاوه تاسیسات) به صورت صد در صد در زلزله شرکت می‌کند.

این طبیعی است که اگر بتوانیم وزن ساختمان را کاهش دهیم به همان میزان تاثیر زلزله را کاهش می‌دهیم.

متاسفانه فرهنگ سبک‌سازی در جامعه ما جا نیفتاده و مردم ما به لحاظ فرهنگی علاقه‌ای به داشتن دیوارهای نازک ندارند به خاطر همین علاقه ندارند سیستم LSF را با همان مصالح این سیستم یا از پلان‌های مربوط به این سیستم استفاده کنند.

در کشور ما با توجه به استانداردهای ساخت و زلزله‌خیز بودن کشور باید محور محاسبات زلزله باشد در حالی که قوانین در کشور ما استفاده از سیستم LSF را تا پنج طبقه مجاز می‌داند.

وی دیگر مزایای این سیستم را دوام بالای مصالح، عملکرد حرارتی خوب و هزینه کمتر دانست و گفت: مصالح مورد استفاده در این سیستم با محیط زیست انسانی سازگار است و هیچ گونه بخارات سمی در محیط به وجود نمی‌آورد.

کد خبر 240892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز