همشهری آنلاین: محققان پژوهشگاه مواد و انرژی با همکاری محققان تربیت مدرس به دانش فنی ساخت نانوکامپوزیت آلومینا- مولایت به عنوان سرامیک‌های دیرگذار دست یافتند.

دستیابی به دانش فنی ساخت سرامیک‌های دیرگذار

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی صداقت- مجری طرح گفت: نانو کامپوزیت آلومینا- مولایت به عنوان یک کامپوزیت زمینه سرامیکی مربوط به حوزه فناوری نانو در صنعت دیرگداز قابل استفاده است.

صداقت با اشاره به کاربردهای گسترده این ماده خاطر نشان کرد: سرامیک‌های آلومینایی به سبب خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی چون سختی و مقاومت به سایش بالا، نقطه ذوب بالا، هدایت حرارتی پایین، مقاومت الکتریکی و شیمیایی بالا کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله دیرگداز دارند.

وی یکی از محدودیت‌های آلومینا را ضریب انبساط حرارتی بالای آن دانست و اضافه کرد: این در حالی است که ترکیبی از آلومینا و سیلیس به نام مولایت دارای ضریب انبساط حرارتی پایین نسبت به آلومینا است از این رو مولایت در زمینه آلومینا جهت تقویت شوک‌پذیری مطرح می‌شود.

مجری طرح با بیان این که به کمک میدان الکتریکی امکان افزایش سرعت این فرآیند را فراهم کردیم، ادامه داد: بر این اساس در طرح پژوهشی حاضر نانوکامپوزیت آلومینا- مولایت با استفاده از یک میدان الکتریکی تولید شده است.

بخش‌هایی از این تحقیقات در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه ترنتو (ایتالیا) انجام شده است.

کد خبر 250284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز