مراسم رونمایی از مجموعه سه‌جلدی «زیر و بم داستان» شامگاه روز شنبه با تقدیر از یک عمر تلاش فرهنگی و ادبی مرحوم حسین حداد در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

رونمایی از مجموعه سه جلدی زیر و بم داستان

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ازجمله حاضران در این مراسم بود که در سخنانی گفت: حدود 7 سال پیش این روزها، روزهای سختی برای ما و دوستان مرحوم حداد بود چرا که صدای پای حادثه‌ای می‌آمد که جلوگیری از آن از عهده ما خارج بود. در شیراز کنار قبر خواجه حافظ، عارفی دلسوخته بود که از او درخواست فالی به نیت مرحوم حداد کردم. پاسخ چنین آمد که «صاحب این فال استغنا از عمر دارد.» لازم می‌دانم از 3گروه تشکر کنم، نخست همکاران مرحوم حداد، دوم خانواده و همسر ایشان و دکتر محمد حنیف ویراستار اثر و در نهایت بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان که به خوبی از عهده انتشار این کتاب برآمد. به گزارش فارس، در ادامه این برنامه رضا امیرخانی به سال‌های آشنایی با مرحوم حداد اشاره کرد و با بیان خاطره‌ای افزود: فکر می‌کنم آنچه در کتاب از کسی صادر و نوشته می‌شود بهترین وسیله برای شناختن اوست. شاید از همین کتاب زیر و بم داستان که یک اثر پژوهشی است بتوانیم به قسمت‌هایی از وجود مرحوم حداد پی ببریم. برای من که فرصت تقرب کتاب را داشتم، این موضوع را می‌توانستم بفهمم که نزدیک به هزار صفحه کتاب تألیف شده اما خواننده ذره‌ای توهین و بی‌احترامی به هیچ شخصیت ادبی در آن نمی‌بیند.

نویسنده رمان «من او» ادامه داد: فکر می‌کنم مرحوم حداد قصه ناتمام است، یعنی نمی‌توانیم از کتاب‌های ایشان همه مرحوم حداد را پیدا کنیم و فکر می‌کنم قسمت‌های فراوانی از زندگی او برای بسیاری از ما خارج از کتاب‌هایش نقل شد و ماند. آن دوره‌ای که دوست دارم به‌عنوان بهترین دوران زندگی‌ام نقل کنم، دوره‌ای بود که گروهی از ما کنار هم مشغول کار بودیم، افرادی چون آقایان رحماندوست، مومنی، دهقان، بایرامی و حتی مرحوم فردی که در نخستین جلسه برای مرحوم حداد، ایشان صحبت کرد. مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او زیر و بم داستان را یک اثر عظیم ادبیات داستانی معرفی کرد و گفت: من کتاب‌های مبانی نظری ادبیات داستانی را بسیار بررسی کردم، اما این اثر یک دایره‌‌المعارف است. تاکنون کتابی به این شکل ندیده بودم که از تجربه‌های نویسندگان داخل و خارج توأم با هم استفاده کرده باشد. این کتاب علاوه بر اینکه همه محتوای دیگر آثار منتشرشده در حوزه مبانی ادبیات داستانی را در بر دارد، نکات جالب توجه بسیاری هم بر آن افزوده است. محمد حسنی مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی هم در سخنانی به چگونگی انتشار زیر و بم داستان اشاره و در بخشی دیگر همسر مرحوم حسین حداد از تلاش‌های 7ساله رحماندوست و مومنی برای انتشار کتاب قدردانی کرد.

کد خبر 240854

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز