مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین در ساعات ابتدایی بامداد دوشنبه ۲ دسامبر نخستین سفینه سطح‌نشین برون‌زمینی خود را در مسیرش به سوی کره ماه به مدار پرتاب کرد.

به گزارش رویترز کاوشگر ماه چانگ‌ای- 3 (Chang'e-3) که شامل چهارچرخه ماه‌نوردی به نام  "یوتو" (Yutu) یا "خرگوش جید"(Jade) است در ساعت 1:30 بامداد به وقت محلی با یک موشک حامل تقویت‌شده "لانگ مارچ-3B" از "مرکز پرتاب ماهواره‎ای شی‌چانگ" در ایالت جنوبی سیچوآن چین به فضا پرتاب شد.

رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، گفته است که چین می‌خواهد جایگاهش به عنوان یک ابرقدرت فضایی را تثبیت کند، و این ماموریت احساس مباهات گسترده‌ای را در میان نیروهای فنی رو به رشد این کشور برانگیخته است. تلویزیون دولتی به طور زنده پرتاب موشک را پخش کرد.

اگر همه چیز به خوبی پیش ‌رود، پس از آنکه این کاوشگر- نخستین سفینه فضایی برون‎زمینی چین - در میانه دسامبر بر روی کره ماه بنشیند، وسیله ماه‌نورد بررسی‌های زمین‌شناختی گسترده‌ای را انجام خواهد داد و منابع طبیعی را جستجو خواهد کرد.

چهارچرخه ماه‌نورد در یک رای‌گیری عمومی "خرگوش جید" نامیده شد که در فولکلور چین نام الهه خرگوشی است که بر روی ماه زندگی می‎کند.

دانشمندان چینی همچنین درباره امکان فرستادن انسان به ماه پس از سال 2020 به بحث پرداخته‌اند.

آخرین سفینه سرنشین‌دار چین که در ماه ژوئن به فضا فرستاده شد، سه فضانورد را به مدت 15 روز در مدار زمین نگهداشت و در یک آزمایشگاه فضایی تجربی پهلو گرفت که بخشی از برنامه چین برای ساختن یک ایستگاه فضایی تا سال 2020 است.

اگر ماموریت کاوشگر ماه با موفقیت به پایان برسد، چین سومین کشور پس از آمریکا و اتحاد شوروی سابق خواهد شد که سفینه‌ای را بر سطح کره ماه نشانده است.

کد خبر 240836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز