همشهری آنلاین: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به گزارش عملکرد صد روزه رییس‌جمهور ابراز عقیده کرد: گزارش صد روزه ناظر به پاسخگویی مطالبات مردم و منتقدان نبود.

محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه افزود: امید دادن به مردم برای حل مشکلات اقتصادی از نکات مثبت گزارش بود ولی اختصاص بخش عمده‌ای از وقت گزارش به نقد عملکرد دولت گذشته موجب شد که گفته شود رئیس دولت حرف چندانی برای گزارش عملکرد ندارد.

وی ادامه داد: آقای روحانی می‌داند که دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پایان یافته است و ایشان رئیس‌جمهور همه ملت هستند و انتظارات همگی را در مصاحبه باید پاسخگو باشند و ان‌شاءالله ایشان این کار را انجام دهند. از نقد دولت گذشته بدون تخریب استقبال می‌کنیم اما نقد و سیاه‌نمایی نباید به سمتی برود که نقطه قوت دولت فعلی تلقی شود.

به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه "دولت باید در برابر نقد مشفقانه و نیز مطالبات مردم پاسخگو باشد"، گفت: سه مجری که در این برنامه تلویزیونی حضور داشتند سخنی از مطالبات مردم و نقدی از منتقدان منصف و مشفق به عنوان طرح پرسش مطرح نکردند. حال آنکه صداوسیما در برنامه‌های خود این انتقادات را بازتاب داده است. مناسب بود بخشی از آن پرسش‌ها در اینجا مطرح می‌شد و افکار عمومی در جریان پاسخگویی رییس‌جمهور قرار می‌گرفتند و هنوز هم دیر نشده است.

وی افزود: حزب موتلفه اسلامی در زمینه خزانه خالی، مسأله منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و رویکردهای اقتصادی دولت نقدهای مشفقانه‌ای مطرح کرد و حتی راه حل‌هایی برای برون رفت آن مطرح کرد، اما نه پاسخی تاکنون دریافت کرده و نه مجریان در طرح پرسش‌های خود آن را لحاظ کردند.

حبیبی در مورد توفیق دولت در دیپلماسی خارجی نیز اظهار کرد: متأسفانه مجریان در این گزارش تبلیغاتی گفتند که آقای رئیس‌جمهور یک جامعه خسته و فرسوده را تحویل گرفته و تبدیل به یک جامعه با نشاط و با انگیزه کرده است. اگر جامعه ما فرسوده و خسته بود دانشمندان هسته‌ای ما پلمپ تأسیسات هسته‌ای را نمی‌شکستند و 100 عدد سانتریفیوژ را به 19 هزار نمی‌رساندند. اگر خسته و فرسوده بودند، چرخه سوخت را کامل نمی‌کردند تا با افتخار وارد باشگاه هسته‌ای جهان شوند. تیم مذاکره‌کننده همانطور که آقای ظریف اعتراف کرد با دست پر در مذاکرات حضور یافتند این دست پر مرهون فداکاری مسئولان در دولت گذشته بود.

این فعال سیاسی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور حتماً به خاطر دارند که در دولت دوم خردادی‌ها غنی‌سازی متوقف شد و هیچ امتیازی هم از طرف 1+5 به ایران داده نشد. آقای ظریف در این داد و ستد دیپلماتیک بر اساس چه داده‌ای در مذاکرات حضور داشت؟ نادیده گرفتن این مقاومت و پایداری مردم و مسئولان دلسوز نظام، موجب عدم استفاده دولت فعلی از همه دلسوزان می‌شود خوشبختانه آقای ظریف در مصاحبه‌ای از همه دولت‌های گذشته تقدیر کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: نمی‌خواهیم این گله را مطرح کنیم ولی چرا همکاران شهید احمدی‌روشن که در موفقیت‌های هسته‌ای نقش کلیدی داشتند از کار برکنار شدند؟ خواسته حزب موتلفه اسلامی این است که از همه کسانی که در دانش هسته‌ای که حق ملی همه ملت ماست نقش داشته‌اند، قدرشناسی و استفاده شود.

وی در ادامه مدعی شد: در مورد اعداد و ارقام ارائه شده درباره متعهدات و بدهی‌های دولت گذشته و تحلیل آن، تناقض‌هایی وجود داشت که در آینده در مورد آن اظهارنظر خواهیم کرد. ما از رییس‌جمهور انتظار داریم آستانه تحمل خود را بالا ببرند. در گزارش‌های بعدی نگاهی به نقدهای مشفقانه بیندازند و اگر قبول دارند، عمل کنند. دولت در پاسخگویی به نقدها ضرر نمی‌کند. حداقل فایده آن، اقناع افکار عمومی است.

حبیبی در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد اقدام اتحادیه اروپا درباره تحریم 14 شرکت ایرانی، آن هم یک هفته پس از توافق، گفت: آلمان، فرانسه، انگلیس یک ضلع گفت‌وگو در مذاکرات هسته‌ای بودند. خانم اشتون هم رئیس دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپاست. آنها چه پاسخی برای این اقدام دارند؟ ما در حالی که برای اعتمادسازی، برخی از فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کردیم. آنها نه تنها اقدامات تجاوزکارانه خود را متوقف نکردند بلکه توسعه هم دادند. چرا مأموریت ما اعتمادسازی و مأموریت آنها اعتمادسوزی است؟ امیدواریم رئیس دولت و وزیر خارجه پاسخی برای آن پیدا کنند.

دبیرکل حزب موتلفه همچنین در مورد اظهارات اخیر سخنگوی دولت در مورد مسأله رفع حصر، گفت: آقای نوبخت می‌گویند رفع حصر و آزادی زندانیان در دستور کار دولت است. باید دید نحوه دستور کار این مقوله چیست؟ اگر عده‌ای هنوز بر مواضع فتنه‌گری خود تاکید دارند چگونه می‌تواند دولت این موضوع را در دستور کار قرار دارد؟ سران فتنه حادثه‌ای ایجاد کرده‌اند که موجب قتل حداقل 22 شهید در سال 88 شد. حامیان و مشوقان این فتنه، به نوعی مباشر در این قتل‌ها و فتنه‌گری و زخمی شدن برخی از مردم و آسیب‌های مالی آن می‌باشند مدعی‌العموم در این مورد وظایفی دارد بر فرض هم در این مورد سکوت شود، پاسخ شاکی خصوصی این قتل‌ها را چه کسی می‌دهد؟

وی ادامه داد: مگر با مرور زمان می‌شود بر سر یک جنایت آشکار سرپوش گذاشت؟ مگر می‌شود خیانتی که اینها به ملت و نظام کردند و اقتدار و امنیت ملی را به خطر نداختند فراموش کرد؟ مگر وطن‌فروشی و در معرض خطر قرار دادن استقلال کشور جرم کمی است. سخنگوی دولت چگونه از این همه ستم به مردم، ستم به جمهوریت و اسلامیت نظام چشم بپوشد.

حبیبی درباره انتشار پیش‌نویس حقوق شهروندی توسط رییس‌جمهور نیز گفت: اینکه دولت دغدغه حقوق شهروندی داشته باشد خیلی خوب است منتهی در عمل باید دید دغدغه حقوق چه دسته‌ای از شهروندان را دارد. اگر مثل دولت اصلاحات دغدغه حقوق شهروندی کسانی را داشته باشد که به فکر براندازی نظام در پوشش آزادی بیان و قلم هستند، این یک راه طی شده و بن‌بست است اما اگر دغدغه حقوق همه مردم را داشته باشد باید از آن استقبال کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه در این پیش‌نویس آمده است چیز جدیدی نیست ما در «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» مصوب 15 اردیبهشت سال 83 همه این دقت‌ها را داریم، حتی دستور‌العمل آن را در 12 ماده دقیقاً پیش‌بینی شده است. ما قانون مطبوعات، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و از همه مهمتر فصل دوم، سوم و چهارم قانون اساسی را داریم که به وضوح در آن از حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و... شهروندان سخن رفته است. آنچه اینجا مطرح است مسأله اجرا است نه کمبود قانون و مقررات همت دولت باید به سمت اجرا رود بویژه حقوق اقتصادی ملت که متأسفانه نقض می‌شود.

وی در پایان با اشاره به دهم آذر روز مجلس، گفت: مجلس نماد تداوم حضور و نظارت مردم در اعمال حاکمیت است. انتظار آن است که عملکرد مجلس در این خصوص، این مهم را برآورده کند. از جمله انتقادات حزب موتلفه اسلامی در طول چند سال گذشته نقض اصل 53 و 54 قانون اساسی در تنظیم بوده است. اصلاح این اشتباه 35 ساله در عدم درآمدهای نفتی دولت جز با اقتدار و حضور هوشمندانه مجلس ممکن نیست. هیچ بزرگداشتی برای روز مجلس مناسب‌تر از حفظ شأن آن نیست.

کد خبر 240773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز