شصت‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با اعطای خرس طلای افتخاری از یک عمر فعالیت سینمایی کن لوچ، سینماگر بریتانیایی منتقد سیاست‌های رژیم صهیونیستی، تقدیر می‌کند.

 کن لوچ، سینماگر بریتانیا


به گزارش اسکرین دیلی، مراسم اهدای جایزه خرس طلا به فیلمساز 77ساله و تحسین‌شده با نمایش فیلم «بارش سنگ‌ها» همراه خواهد بود؛ فیلمی که لوچ سال1993 ساخت و با آن جایزه هیأت داوران جشنواره کن را برد. از دیگر فیلم‌هایی که به مناسبت تقدیر از لوچ در برلین به نمایش درمی‌آید می‌توان به «کتی به خانه بیا» اشاره کرد که سال1966روی آنتن تلویزیون بریتانیا رفت و 12میلیون نفر (یک‌چهارم جمعیت آن زمان بریتانیا) آن را تماشا کردند.

کن لوچ که با 11بار نامزدی کسب جایزه معتبر نخل طلا یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان جشنواره معتبر کن است، 5 سال پیش در اعتراض به حمایت مالی رژیم‌صهیونیستی از جشنواره ملبورن عطای حضور در این رویداد سینمایی را به لقایش بخشید و در نامه‌ای به ریچارد مور، رئیس جشنواره ملبورن، از نسل‌کشی در غزه و اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطینی‌ها و همچنین ویرانی خانه‌ها و محل زندگی آنها به‌شدت انتقاد کرد.

تقریبا یک سال بعد بود که خالق «سرزمین و آزادی» و «در جست‌وجوی اریک» به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و در مراسم اکران فیلم تازه خود «بادی که بر مرغزار می‌وزد» حضور یافت. لوچ در جمع مردم شهر رام‌الله با اشاره به لزوم اتحاد مردم فلسطین با یکدیگر در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی افزود: دولت اسرائیل هیچ تلاشی برای انجام دادن کارهای قانونی ندارد و آمریکا هیچ فشاری در این زمینه بر اسرائیل وارد نمی‌کند. این وظیفه سازمان ملل است که قانون را اجرا و با آمریکا مقابله کند.

دیتر کاسلیک، مدیر برلیناله، درباره تصمیم جشنواره برلین برای تقدیر از کارگردان «شانزده سالگی شیرین» گفت: کن لوچ از بزرگ‌ترین فیلمسازان اروپاست که در 5 دهه فعالیت سینمایی همواره ویژگی خلاقانه خود را حفظ کرده و به سطحی باورنکردنی از تداوم در کار رسیده است. علاقه وافر او به مردم و سرنوشت افراد و داشتن تعهد کامل به جامعه موجب شکل‌گیری نگرش‌های سینمایی لوچ شده است. ما از کارگردانی تقدیر می‌کنیم که با حس شوخ‌طبعی در آثارش نابرابری‌های اجتماعی را به تصویر کشیده است.

لوچ این روزها روی پروژه سینمایی «جیمی هال» کار می‌کند که به‌نظر می‌رسد آخرین اثر داستانی او خواهد بود. شانزدهمین فیلم بلند لوچ با فیلمنامه‌ای از خود او مقابل دوربین رفته است و شاید طبق روال سال‌های اخیر نخستین نمایش جهانی آن در جشنواره کن2014 باشد. لوچ در جشنواره برلین هم حضوری فعال داشته و آخرین بار همین سال گذشته بود که با مستند «The Spirit of َْ 45» به برلیناله آمد. شصت‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین از ششم تا شانزدهم فوریه 2014 (17تا 27بهمن) در آلمان برگزار می‌شود. برلین در کنار کن و ونیز 3 جشنواره معتبر سینمایی در سطح اروپا و جهان هستند و نخستین جشنواره مهم سال جدید میلادی است.

کد خبر 240714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز