همشهری آنلاین: دستگاه نمونه‌گیری گرده گیاهان (Pollen Sampler) برای نخستین بار در کشور به همت متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

همچنین این متخصصان اطلس گیاه‌شناختی گیاهان آلرژی‌زای خاص مناطق مختلف ایران را تهیه کردند.

به گزارش ایرنا،"فریبرز زندیه" طراح و سازنده دستگاه نمونه‌گیری گرده گیاهان گفت: دستگاه نمونه‌گیری گیاهان توانایی این را دارد که گرده گیاهان را در هر منطقه جمع‌آوری کند. این دستگاه به عنوان یک اختراع جدید در ایران ثبت شده است.

این فوق تخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت: برای آلرژیست‌ها و متخصصان آسم و آلرژی مهم است که از تنوع و گوناگونی گیاهان آلرژی‌زای هر منطقه اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند از آن برای کمک به بیماران آلرژیک و حساسیت‌زدایی آن استفاده کنند.

لازم است که حساسیت‌زدایی بیماران و روش‌های درمانی برای آنها کورکورانه نباشد و متخصصان بدانند که هر فرد بیمار با چه گیاهانی در تماس است و براساس آن حساسیت‌زدایی را انجام دهند.

ابعاد این دستگاه 50 در 50 در 30 سانتی‌متر و وزن آن 20 کیلوگرم است و در ارتفاع سه متری نصب می‌شود.

مشابه این دستگاه ساخت کشور انگلیس است که قیمت آن 30 میلیون تومان تمام می‌شود این درحالی است که هزینه ساخت این دستگاه در داخل کشور حدود یک میلیون تومان است و بهره اقتصادی زیادی می‌تواند برای متخصصان و کشور داشته باشد.

برتری این دستگاه بر نمونه انگلیسی آن این است که اطلاعات گرده‌ها را به صورت روزانه جمع‌آوری می‌کند اما نمونه خارجی این کار را به صورت هفتگی انجام می‌دهد.

اطلس گیاه‌شناختی گیاهان آلرژی‌زا

طراح و سازنده اطلس گیاه‌شناختی گیاهان آلرژی‌زا اظهار داشت: این اطلس به صورت یک لوح فشرده (CD) مولتی مدیا تهیه شده است و پس از نصب آن بر روی رایانه این امکان به وجود می‌آید که با کلیک کردن بر روی یک منطقه جغرافیایی، اطلس گیاه‌شناختی آلرژی‌زای گیاهان آن منطقه نشان داده شود.

به گفته وی این اطلس نیز می‌تواند راهنمای مناسبی برای متخصصان آسم و آلرژی در شناخت گیاهان آلرژی‌زای مناطق مختلف باشد و بدین ترتیب به بیماران تنفسی کمک شود.

کد خبر 240607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز