مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

اصفهان- خبرنگار همشهری: نوروز امسال بود که رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در گفت‌وگویی اعلام کرد که استان اصفهان با داشتن ۱۰درصد سوانح رانندگی منجر به فوت، بیشترین آمار تصادفات نوروزی را در کشور داشته است؛ گفته‌ای که در سال ۹۰و ۹۱نیز تکرار شده و دلیل آن، مرکزیت داشتن اصفهان و سیل مشتاقان برای ورود به این استان زیبا اعلام شده بود.

اگرچه در کنار این عامل به‌نظر می‌رسید آسفالت نه چندان مرغوبی که از قم آغاز شده و تا ابتدای ورودی شهر اصفهان ادامه دارد و تردد ماشین‌های سنگین هم بر افزایش آمار تصادفات جاده‌ای اصفهان بی‌تأثیر نباشد.

چندی پیش نیز قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که بیشترین آمار تلفات جاده‌ای استان اصفهان، مربوط به آزاد‌راه کاشان در جاده‌ای با آسفالت استاندارد و بدون گردنه و شیب است. انتشار همین خبر موجب شد تا دیگر نگاه آسیب‌شناسانه روی حوادث جاده‌ای در اصفهان از دلایل سنتی خود فاصله بگیرد و به این نتیجه رسید که یکطرفه بودن آزادراه‌ها و کم‌تردد بودن وسایل نقلیه در این جاده‌ها سبب شده تا بسیاری از رانندگان، سرعت مطمئنه را رعایت نکرده و در نتیجه، حوادث اینچنینی برای خود و خانواده‌شان رقم بخورد.

در همین رابطه می‌توانیم به اظهارنظر سرهنگ حسین غلامی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان اشاره کنیم که گفته بود خیابان‌ها و بزرگراه‌های حادثه‌خیز این کلانشهر در سال گذشته، بزرگراه‌های دستجردی، آقابابایی، چمران و خرازی بوده‌اند به‌طوری که سال گذشته، ۳۸ نفر در بزرگراه‌های مذکور بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که استان اصفهان در طول سال با ترمیم نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، همواره در زمره استان‌هایی بوده که آمار تصادفات خود را چه در داخل شهر و چه در جاده‌های متعدد استانی کاهش داده است؛ به‌گونه‌ای که سرهنگ غلامی اعلام کرد: در ۵‌ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۴‌درصد کاهش تصادفات فوتی و ۴درصد کاهش تصادفات جرحی را داشته‌ایم. همچنین محمود محمودزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تعداد سفر در ایام نوروز امسال، 11درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، افزود: با وجود این، حجم تصادفات در اصفهان کاهشی بوده است به‌گونه‌ای که تعداد تصادفات نوروز سال گذشته (91)، 163مورد و امسال (92)، 116مورد بوده است که خبر از کاهش 30درصدی حجم تصادفات جاده‌ای در اصفهان می‌دهد.

حسین حسین‌زاده، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز طی آماری اعلام می‌کند که با تجزیه و تحلیل تصادفات در 6ماه امسال، این نتیجه به‌دست آمد که حدود ۴۰۰ نفر از کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای اصفهان، ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی بوده است.

وی افزود: بررسی تصادفات نشان داد که براساس نوع گواهینامه مقصر، بیشترین خلافکاران از بین افراد پایه 2 و بالاترین میزان عامل تصادف خواب‌آلودگی گزارش شده است. حسین‌زاده افزود: این بررسی بیانگر آن است که بیشتر تصادفات در هوای صاف و آفتابی و بین ساعات 5تا 7صبح و ۱۴ تا ۱۶ بعد‌از‌ظهر در جاده‌های استان رخ داده که بالاترین میزان تصادفات در ماه‌های فصل تابستان بوده است. اما معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان در آسیب شناسی دلایل تصادفات بالا در استان اینگونه گفت: استان اصفهان، رتبه نخست آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور را دارد و مقایسه آن با برخی استان‌هایی که کمترین حجم اتوبان، بزرگراه و یا آزادراه در کشور را دارند به نوعی اجحاف در حق این استان پهناور و پر‌بازدید‌کننده است. وی ادامه داد: استان‌ها از نظر حجم و میزان جاده‌ها و طول مسیر و سایر داده‌ها و متغیرها با هم متفاوت بوده و قابل قیاس نیستند، بعد مسافت استان اصفهان از غرب به شمال‌شرق، حدود یک هزار کیلومتر و از شمال به جنوب حدود 650کیلومتر است که تأیید دیگری بر نادرستی این مقایسه است.

در کنار همه این عوامل عنوان می‌شود که جاده‌های اصفهان استاندارد نبوده و ظرفیت لازم را برای حمل بار ندارند. این نظر مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان است. این در حالی است که استان اصفهان به ‌عنوان چهارراه حمل‌ونقل در مرکز کشور و قرار داشتن کلانشهر اصفهان درون آن نیازهای فوق‌العاده‌ای در زمینه کالا دارد و نقش حیاتی برای رسیدن کالا به دیگر استان‌ها بازی می‌کند. با وجود این، محمود محمودزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان روش ساخت راه را در این استان سنتی و قدیمی با قدمتی ۶۰‌ساله دانسته و عنوان کرد: با افزایش قیمت قیر و سایر تجهیزات راهسازی پیشرفت در این زمینه مستلزم تغییر روش‌های قدیمی است. وی با بیان اینکه استان اصفهان به‌عنوان چهارراه حمل‌ونقل در مرکز کشور قرار دارد و جاده‌های آن ظرفیت حمل‌ونقل بار را ندارد، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین اقدامات این اداره کل پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران است که تا‌کنون زیرسازی آن در استان اصفهان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و درصورت تحقق، تأثیر بسزایی در حمل‌ونقل بار و مسافر خواهد داشت.

کد خبر 240574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز