ساری: کسی نمی‌تواند رنج برنج را انکار کند و همه از مشکلات و مشقت‌های موجود کشاورزی از زمان کاشت، داشت و برداشت شالی آگاهی کامل دارند.

  واردات بی‌رویه، شالی‌های برنج  را روانه انبار کرد

 با این حال در بسیاری از نقاط استان مازندران پس از برداشت برنج در شالیزارها، کشاورزان منتظر دستمزدی بودند که برای آن یک‌‌سال زحمت کشیدند اما با واردات بی‌رویه و بی‌ثباتی بازار قیمت برنج، کیسه‌های شالی در انبار کشاورزان انباشته شده است. اگرچه قیمت شالی امسال نسبت به سال‌های گذشته از افزایش نسبتا خوبی برخوردار بود، اما این افزایش قیمت در کسب سود برای کشاورزان تأثیری به همراه نداشت. به گزارش فارس از سال گذشته تاکنون قیمت انواع سموم کشاورزی، کودهای شیمیایی و دستمزد کارگران تا مرز 300درصد افزایش داشته اما این در حالی است که قیمت شالی نسبت به سال گذشته حدود 150درصد افزایش یافت. نکته قابل توجه از افزایش قیمت برنج در بازارها از دخالت بیش از حد دلالان در امر خرید و فروش برنج است که تاکنون از سوی مسئولان کشور اقدامی برای ساماندهی قیمت برنج در بازار و حذف دخالت دلالان در امر خرید و فروش شالی از کشاورزان صورت نگرفته است.

کشاورزانی که از اول فصل بهار خود را برای کار پررنج کشاورزی آماده کردند تا در پایان فصل کشاورزی چیزی عایدشان شود تا ‌ مرهمی به زخم‌های زندگی خود بزنند اما این روزها دست‌های خالی کشاورزان می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ برای جامعه کشاورزی کشور باشد.

از سوی دیگر در یک‌ماه اخیر قیمت شالی حدود 30درصد افت داشته است و همین موضوع سبب شده تا کشاورزان کیسه‌های برنج خود را در انبارها انباشته کنند تا درصورت ثبات بازار و رسیدن به قیمت اصلی، آنها را به فروش برسانند. کارشناسان عنوان می‌کنند واردات یک ‌میلیون و 101هزار تن برنج در 6ماه نخست امسال در کشور سبب کاهش قیمت شالی و متضرر شدن کشاورزان شده است.‌ گزارش‌ها‌ حکایت از این دارد که مقدار واردات به نسبت سال قبل از لحاظ وزنی 75 درصد و ازلحاظ ارزش 117 درصد رشد داشته است.

‌ از طرفی دیگر نباید انتظار افزایش بیش از حد قیمت برنج و متضرر شدن مصرف‌کنندگان را داشت و باید این افزایش برنج درصورتی باشد که شالیکاران به سود اصلی خود برسند و مصرف‌کنندگان از برنج مرغوب استفاده کنند. سیدمحمد عمادی که اهل شهرستان میاندورود مازندران است، در زمینه کاهش ناگهانی قیمت شالی در بازار گفت: دولت یکباره مقدار زیادی‌ برنج ‌ وارد کشور کرد و محصول شالیزارهای کشورمان در انبارهای کشاورزان انباشته شده است. این کشاورز میاندرودی از فاسد‌شدن برنج کشاورزان در انبارها خبر داد و گفت: وقتی برنج داخلی در انبارها انباشته شده است، چرا دولت برنج از کشورهای دیگر وارد می‌کند. عمادی با بیان اینکه در شهرستان میاندرود مرکز خرید برنج تضمینی وجود ندارد، بیان داشت: تبدیل شالی به برنج توسط کشاورزان و فروش آن به مصرف‌کنندگان در شهرستان میاندورود غیرممکن است. وی با اشاره به اینکه مکان‌هایی برای فروش برنج به مصرف‌کنندگان در شهرستان میاندورود وجود ندارد، افزود: مسئولان ‌ به‌جای واردات برنج و سودآوری برای کشورهای دیگر به‌فکر کشاورزان کشور خود باشند. این کشاورز میاندورودی با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت انواع سموم و کودهای شیمیایی بیان داشت: باید جلوی واردات برنج گرفته شود.

تولید بیش از یک میلیون تن برنج در مازندران

معاون بازرگانی داخلی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه در زمان واردات برنج باید شرایط برداشت برنج مازندران مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: مازندران می‌تواند بخش زیادی از مصرف برنج کشور را تأمین کند. ابراهیم یعقوبی با اشاره به اینکه شالیکاران مازندرانی می‌توانند بیش از یک میلیون تن ‌ برنج مصرفی کشور را تأمین کنند، گفت:‌هنگام واردات برنج باید تولید برنج در داخل کشور لحاظ شود. وی با تأکید بر اینکه نباید در فصل برداشت برنج واردات برنج صورت بگیرد، اظهار داشت: در 2سال اخیر واردات برنج در هنگام برداشت شالی را در کشور نداشتیم.

واردات 1800تن برنج به مازندران

معاون بازرگانی داخلی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه در زمان گرانی و کمبود برنج مجبور به واردات برنج و تنظیم بازار هستیم، تصریح کرد: از محل واردات ذخیره‌سازی شده در سال‌جاری یک‌‌هزار و 800تن برنج از نوع هندی و تایلندی وارد مازندران شد. یعقوبی هدف از واردات برنج به مازندران را تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برنج عنوان کرد و گفت: باید به واردات برنج توجه ویژه‌ای شود. وی همچنین با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان برای جبران افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به‌دنبال فروش ‌ برنج به قیمت بالا هستند. وی با بیان اینکه برنج‌های وارداتی از نظر مرغوبیت قابل رقابت با برنج داخلی نیستند، افزود: به‌علت قیمت پایین برنج وارداتی برنج‌های داخلی در بازارهای مصرف کمتر به فروش می‌رسند.

کد خبر 240330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز