همشهری آنلاین: مشروح مذاکرات 100 سال نمایندگان مجلس که بیش از 200 هزار صفحه متن را شامل می‌شود از چهارشنبه 22 خرداد روی وب سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت

به گزارش همشهری‌آنلاین این متن که حاصل پنج سال کار فشرده گروهی 50 نفره است در مدت پنج سال تمامی مراحل آن طی شده و به صورت دیجیتال در آمده است .

 به گزارش سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی این پروژه که از اواخر سال 1380 شروع شده از پروژه‌های ملی کتابخانه به شمار می رود  که در آن  سخنان نمایندگان مجلس شورای ملی واسلامی درمجموعه‌هایی بصورت سالانه تحت عنوان صورت مشروح  مذاکرات چاپ و منتشر شده و می شود.
 محدوده زمانی این پایگاه از ابتدای مجلس شورای اسلامی تا پایان دوره ششم مجلس شورای اسلامی می‌باشد. 

در فاز اول این طرح بزرگ پس از تکمیل کلیه مجلدات وشماره های مشروح مذاکرات  به بررسی  راههای دیجیالی نمودن آن پرداخته شده که پس از مطالعه بر روی این مبحث، ابتدا بحثOCR نمودن آن بررسی قرار گرفت که پس از کار کارشناسی روی این روش، بعلت تفاوت زیاد فونت ها در شماره ها و جلدهای این منبع و عدم توانایی نرم افزارOCR فارسی استفاده از این روش رد شد.  

پس از این مرحله تصمیم گرفته شد که کلیه مطالب مندرج در مشروح مذاکرات دوباره تایپ و ورود اطلاعات گردد . با شروع فازاول (یعنی ورود اطلاعات) پروژه شروع شد.

با توجه به این که  نام گذاری فایلها می بایست با دقت زیادی انجام می گرفت و بر همین اساس دستور العملی برای مجری در نظر گرفت که مطابق آن عمل شود. بعد از آن فازهای  
دوم (نمونه خوانی) ، سوم (نمایه سازی)، چهارم (طراحی و تولید پایگاه بر روی لوح فشرده) و فاز پنجم تحت وب نمودن پایگاه به ترتیب انجام شد . این طرح در میانه های سال 83 با کمبود بودجه روبرو شده بود که با تزریق بودجه مجددا بقیه فازهای آن با سرعت پی  گیری و ا نجام شد.

آرشیو مشروح مذاکرات صد سال مجلس ایران در حالی روی سایت کتابخانه مجلس قرار  می گیرد که در همین روز مراسم تودیع ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی [تغییر ریاست کتابخانه مجلس پس از 9 سال] در سالن کتابخانه شماره دو برگزار خواهد شد.
یک ساعت بعد از این مراسم  ودر ساعت 15روز سه شنبه 22 خرداد  درکنار افتتاح مجموعه محققان کتابخانه مجلس رونمایی از آرشیو دیجیتالی 200 هزار صفحه مشروح مذاکرات مجلس هم رونمایی خواهد شد.

کد خبر 24017

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز