سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین : مراسم معارفه احمدجلالی و تودیع حجت الاسلام ابهری در ساختمان شماره دو مجلس برگزار شد

به گزارش همشهری آنلاین مراسم معارفه احمدجلالی و تودیع حجت الاسلام ابهری 22 خرداد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس و چهره‌های فرهنگی در ساختمان شماره دو مجلس برگزار شد.

در این مراسم  ابتدا استاد عبدالحسین حائری، نسخه پرداز نامی که 56 سال از عمرش را در کتابخانه مجلس گذرانده است و هم اینک نیز بخش نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس زیر نظر وی اداره می‌شود، از حجت الاسلام ابهری به نیکی یاد کرد و گفت که خاطرات خوبی از وی دارد و به یکی از خاطرات اشاره کرد که به رغم آنکه تمایل داشت شخصی دیگر بخش نسخه‌های خطی را کامپیوتری کند، با نظر وی و جمعی از کارشناسان نسخه خطی موافقت کرد و آن شخص را به این کار نگماشت.

در ادامه این مراسم دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تجلیل از زحمات حجت الاسلام ابهری به سابقه کتابخانه مجلس اشاره کرد و گفت: کتابخانه مجلس از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های رسمی و حکومتی کشور است. همچنان که مجلس فرزند بلافصل مشروطه است، این کتابخانه نیز فرزند مجلس مشروطه است.

وی فلسفه وجودی کتابخانه مجلس را در دسترس قرار دادن قوانین و منابع مورد نیاز برای تدوین قانون وبه تعبیر دقیق‌تر در اختیار نهادن منابع مورد نیاز برای نمایندگان مجلس دانست وگفت: خوشبختانه شهرت کتابخانه مجلس و نیز نوع کارکردی که این کتابخانه داشت به نحوی بود که عمده مراجعه کنندگان به آن نه از مجلس که از میان نخبگان و پژوهشگران خارج از مجلس بوده است و به همین جهت است که این نهاد اعتمادی را میان نخبگان ایجاد کرد که بسیاری از آنها کتابخانه‌های شخصی خود را به کتابخانه مجلس اهداء کردند. چرا که حس می‌کردند کمترین جابجایی در این مکان صورت می‌گیرد و از این جهت کتاب‌های آنها محفوظ خواهد ماند.

حداد عادل با اشاره به جلسات مختلف با حجت الاسلام ابهری درباره توسعه کتابخانه و راههای گسترش آن گفت: بعد از 9 سال استمرار تغییر مدیریت می‌تواند موجب سرازیر شدن ابتکارات تازه شود و من امیدوارم که آقای دکتر جلالی بتواند این ایده‌های تازه را به کتابخانه مجلس تزریق کند.

رئیس مجلس سپس به معرفی دکتر جلالی پرداخت و گفت که وی با زبان‌های عربی و انگلیسی و فرانسه آشنا و از سوابق مبارزاتی هم برخوردار است و در آکسفورد دکتری فلسفه سیاسی را دریافت کرد.

وی از دکتر جلالی به عنوان جوان‌ترین عضو شورای انقلاب و از شاگردان استاد مطهری یاد کرد و گفت: آقای دکتر جلالی سال‌ها در یونسکو به عنوان نماینده فرهنگی ایران فعال بود و اولین ایرانی بود که به ریاست مجمع عمومی کنوانسیون میراث جهانی یونسکو انتخاب شد ونیز به عضویت شورای عالی این نهاد پذیرفته شد.

سپس حجت الاسلام ابهری به جایگاه آمد و سخنان خود را با حکایتی شروع کرد و حضور استاد عبدالحسین حائری را نعمتی برای کتابخانه مجلس دانست و گفت: 56 سال است که سایه ایشان برسر کتابخانه است و ما همه گاه از توان و دانش ایشان برای ارزیابی، ارزش گذاری و شناخت نسخ ونیز گشودن گره‌های فراوانی بهره برده‌ایم.

وی بااشاره به تامین بودجه برای برخی حرکتها در کتابخانه مجلس گفت: بسیاری از کسری‌ها جبران شده و با حرکتی که اخیرا در تامین نشریات ایران و ایرانشناسی صورت گرفته این بخش هم توسعه خواهد یافت.

ابهری گفت: وقتی من کار را به دست گرفتم بخش اسناد اینجا انباری از کارتن‌ها و گونی‌هایی بود که اسناد در آن‌ها حبس شده بود اما اکنون این بخش با رایانه تجهیز شده و قابلیت سرویس دهی دارد.

وی از رشد 42 برابری تهیه میکروفیلم یاد کرد و گفت: تا سال 77 سه هزار نسخه از کتاب‌های نسخه خطی میکروفیلم شده بودند، اما در یک سال توانستیم 11 هزار نسخه را میکروفیلم کنیم که رشد آن 4200 درصد بوده است.

در ادامه دکتر احمد جلالی به جایگاه آمد و با اشاره به این که تاریخ یکی از منابع ایجاد حقانیت  برای ملتها است و این مکان از جمله مکانهایی است که تاریخ است و حقانیت مردم ایران برای قانون گذاری را نشان می دهد گفت: اینجا ایران است و هرچه که بوی تاریخ و ریشه‌های ما را بدهد برای من عزیز است.

وی از تجربه‌های خود در یونسکو گفت و افزود: در یونسکو بودم که فهمیدم میراث جهانی در ابعاد جهانی چه احساسی را به آدمی می‌دهد و این که شناخت میراث فرهنگی تنها از باب تفاخر به گذشته نیست، بلکه توجه به میراث فرهنگی و کاربرد آن در زندگی روزمره مهم است که در آن موضوعاتی چون آگاهی بخشی تاریخی ، خود آگاهی جمعی،و.. شاخصه هایی است که تصویر یک ملت را در جهان تثبیت می کند و جهان امروز ما جهان تصویر و تصور است از ملتها که در اذهان وجود دارد.

وی اضافه کرد این نسل باید حس کند که چیزی بوده که وی بخواهد روی آن بایستد واین از جمله کاربردهای امروزی تاریخ است.

گزارش همشهری ‌آنلاین حاکیست، پس ازسخنان دکتر جلالی مراسم رسمی تودیع و معارفه برگزار شد.

همین گزارش حاکیست که روز گذشته نیز دو طرح بزرگ کتابخانه مجلس در زمان ریاست حجت الاسلام ابهری به بهره برداری رسید.

این مراسم که در ساعت 15 و 30 دقیقه در طبقه دوم کتابخانه شماره دو مجلس و با حضور محمدعلی ابهری، رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد،
سالن ویژه محققان کتابخانه که مخصوص گروه های خاص استفاده کننده از منابع کتابخانه مجلس است، در نیم طبقه‌ای مستقل با میز و صندلی‌ها و قفسه های کلید دار، کامپیوتر شخصی با امکان ارتباط به اینترنت و خدمات ویژه کتابداری و منابع مرجع اختصاصی واقع در نیم طبقه دوم سالن مطالعات کتابخانه مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

همچنین طرح  متن دیجیتال مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی و اسلامی نیز دومین پروژه ای بود که روز گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت. این پروژه که اتمام آن حدود 5 سال به طول انجامیده، سوابق لوایح تمامی ادوار مختلف مجلس را دربر دارد که محققان می‌توانند با استفاده از قابلیت جستجو، از این اطلاعات استفاده کنند. [نسخ دیجیتالی 100 سال مذاکرات مجلس]

این مراسم با حضور کارمندان و ریاست کتابخانه مجلس، توسط علی شیرازی یکی از محققین پرسابقه کتابخانه مجلس افتتاح شد.

سپس محمدعلی ابهری کنار یکی از کامپیوترها رفت و از امکانات جستجوی سوابق لوایح ادوار مختلف مجلس استفاده کرد و آن را افتتاح کرد.

یکی از دست اندرکاران کتابخانه مجلس گفت که این طرح تا دو یا سه ماه دیگر روی سایت خاص خود قرار خواهد گرفت. پیش از این اعلام شده بود که مشروح مذاکرات 100 سال اخیر مجلس دیجیتالی شده و از امروز روی سایت قرار می‌گیرد.

حاشیه

حجت الاسلام ابهری ابتدای سخنش را با حکایتی شروع کرد که  خود گفت این حکایت را در شروع به کارش در 9 سال پیش هم دراین نقطه بیان کرد.

وی حکایت را این گونه تعریف کرد: چون مسجد جامع نیشابور از جماعت آکنده شد، شیخ بر فراز منبر قرار گرفت نیک مردی بلند شد و گفت: خدا رحمت کند آن را که به پای خیزد و گامی پیش نهد و شیخ چون این بشنید از منبر پایین آمد وگفت من سخنی ندارم ، هر آنچه که می‌خواستم بگویم این جوانمرد گفت.

- نکته جالب توجه در سخنان آقای ابهری این بودکه وی در کمال خونسردی وبا تامل و تانی از تک تک افراد و کارکنانش، حتی در جزیی ترین مسئولیت‌ها نام برد و از کار و تلاش ‌آن‌ها تقدیر کرد.

- بخش‌هایی از گفته های دکتر جلالی به نحوه پذیرفتن این سمت گذشت. وی گفت: ‌وقتی آقای حداد عادل گفت که این مسئولیت را بپذیر من گفتم خسته‌ام و می‌خواهم بعد از سال‌ها کار اندکی خستگی درکنم که ایشان عکسی را به من نشان داد که در آن عکاس لحظه‌ای را شکار کرده بود که آقای حداد روی صندلی ریاست نشسته است و نمایندگان هر کدام عریضه‌ای در دست روی وی آوار شده‌اند . آقای حداد رو به من کرد و گفت که مگر من خوشم می‌آید که چنین وضعیتی داشته باشم و سپس این شعر را خواند

من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان
قیل و مقال آدمی می‌کشم از برای تو

و رو به من کرد و گفت:

مصلحت دید من آن است که یاران همه کار
بگذارند و سر زلف نگاری گیرند.

کد خبر 24184

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز