همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه با شش مرجع تقلید کشور دیدار و گفتگو کرد. در این دیدارها، آیات عظام سبحانی، نوری همدانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و موسوی اردبیلی توصیه‌هایی را به دولت درباره حل مشکل بیکاری جوانان، نحوه پرداخت یارانه‌ها در مرحله دوم، بیمه کارگران و همچنین لزوم تلاش دولت برای مهار تورم ارائه کردند.

مهر نوشت: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آیات عظام و مراجع تقلید در قم دیدار و گفتگو کرد.

5 دهک از دریافت یارانه حذف شوند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار وزیر کار اظهار داشت: برای حل مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده و برای ازدواج و تشکیل خانواده آنان هر کاری انجام شود کاری شایسته است.

وی خاطرنشان کرد: بنده از ابتدا معتقد بودم که باید یارانه به افراد نیازمند تعلق گیرد. به نظر من پنج دهک باید از دریافت یارانه ها حذف شوند و بقیه به سایرین که نیاز دارند داده شود. البته در کنار حل مسائل اقتصادی نباید از مشکلات اجتماعی و فرهنگی غافل بود. مشکلات اجتماعی می توانند معضلات دیگری را در پی داشته باشند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: دلیلی ندارد که در نظام اسلامی آمار طلاق بالا برود و در عین حال ازدواج ها کاهش یابند. این مرجع تقلید با بیان بحث اعتدال مطرح شده از سوی رئیس جمهور افزو: این موضوع باید مانند تابلویی در مقابل چشم وزرا قرار بگیرد و وزرا نیز باید تمام کارهای خود را با اعتدال پیش ببرند.

حیف و میل بودجه در برخی موسسات و سازمان‌ها

ربیعی همچنین به دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی رفت و پس از اقامه نماز مغرب و عشا با این استاد برجسته حوزه علمیه به گفتگو نشست. آیت الله علوی گرگانی در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ظرفیت های داخلی باید برای ایجاد اشتغال در کشور تقویت شود.

علوی گرگانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم اظهارداشت: ظرفیت‌های بسیاری در شور وجود دارد و باید آنها را به سمت فعالیت های اجرایی و تولیدی بکشانیم تا اشتغال در کشور ایجاد شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: صاحبنظران باید در مورد مسائل و مشکلاتی که هم اکنون در کشور وجود دارد راه حل‌هایی را تعیین کنند. علوی گرگانی اظهار داشت: در شرایط فعلی محدودیت هایی برای کشور وجود دارد که باید به فکر رفع این قبیل محدودیت ها باشیم.

وی افزود: در برخی موسسات و سازمان ها شاهد حیف و میل بودجه هستیم و برخی مراسم ها و برنامه ها در کشور اجرا می شود که برگزاری آنها ضروری به نظر نمی رسد.علوی گرگانی ادامه داد: باید اقتصاددانان و صاحبنظران دورهم بنشینند و بخشی از اعتبارات مصرفی را کاهش دهند تا رفاه بیشتر برای مردم ارمغان آمده و جلوی بیکاری جوانان گرفته شود.

شرایط کشور به سمت خوبی پیش می رود

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: عملکرد دولت طلیعه خوبی است و امیدوارم دولت در این زمینه موفق باشد. وی گفت: خوشبختانه این روزها اخبار خوبی از دولت شنیده می شود و از اینکه شرایط کشور به سمت خوبی پیش می رود، خوشحال هستیم.

موسوی اردبیلی تصریح کرد: وظیفه ما است که برای دولتمردان و مسئولان کشور دعا کنیم. وی همچنین افزود: مشکلات بسیاری پیش روی این وزارتخانه است و باید تلاش بیشتری برای حل این مشکلات شود.

ایجاد تغییرات در قانون کار

آیت الله سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار ربیعی مطرح کرد: رابطه کارگرو کارفرما باید رابطه ای اولیایی باشد. وی گفت: قانون نباید طوری باشد که از حقوق کارگر زده شود یا حقوق کارفرما نیز رعایت نشود و رابطه باید رابطه ای اولیایی باشد. جریان لبنان هر انسان وارسته بی طرفی را متاثر می کند و تروریسم بلایی است که در چند سال اخیر پیدا شده و ریشه های آن مشخص است.

سبحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کارگر باید از بیمه و بازنشستگی خود اطمینان کامل داشته باشد گفت: باید طبق موازین شرعی کارگر و کارفرما به هم نزدیک شوند و در این صورت کار وزارت تعاون، کار و رفاه هموارتر شده و شکایات کارگر و کارفرما از یکدیگر کمتر می شود.

وی ادامه داد: وزارت کار و موسسات وابسته باید کاری کنند که رابطه کارفرما با کارگر رابطه یک خانواده بوده و طوری نشود که این دو رقیب همدیگر باشند. سبحانی گفت: اگر بتوانیم قانون کار را به نحوی تنظیم کنیم که دو گروه کارفرما و کارگر مانند اعضای یک خانواده باشند و حقوق زیردست و بالادست رعایت شود، بسیار خوب است.

سبحانی اضافه کرد: باید در قانون کار زیر نظر کارشناسان تغییراتی انجام شود که فکر کارفرما و کارگر همزمان آسوده شود و در اینصورت خدمت بزرگی به کشور شده است. وی همچنین با محکوم کردن حادثه تروریستی در بیروت گفت: تروریست در خدمت استکبار است و خود را مستقل دانسته و با تحریک برخی افراد یکباره چندین نفر را می کشد.

گرانی‌ها معیشت مردم را با مشکل مواجه کرد

همچنین آیت‌ الله نوری همدانی در دیدار ربیعی تاکید کرد: دولت باید با تکیه بر آموزه‌های دینی که رهبری هم بر آنها تاکید دارند به حل مشکلاتی همچون بیکاری و تورم بپردازد. آیت‌الله حسین نوری همدانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره توصیه‌های مفیدی به مسئولان و مردم می‌کنند، اظهار داشت: دولت هم تلاشی شبانه‌ روزی برای حل مشکلات دارد و ما از دولتمردان تشکر می‌کنیم ولی انتظاراتی هم در این میان وجود دارد.

وی افزود: نقدینگی زیاد در بازار تورم را در پی دارد، بنابراین نیازمند مدیریت نقدینگی برای کنترل تورم هستیم تا از این رهگذر آسیبی به کشور نرسد. این مرجع تقلید با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان باید همه توان و انرژی خود را برای حل مشکلات به کار گیرند، عنوان داشت: گرانی‌ها معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده و برای حل این معضل باید برنامه داشت.

نوری همدانی ادامه داد: از دیگر مشکلات اقتصادی می‌توان به بیکاری اشاره کرد که در این میان وزارت تعاون، کار و رفاه و سایر دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند و مشکل را حل کنند. آیت‌الله نوری همدانی اشتغال، رفع گرانی، فراوانی نعمت و رفع بیکاری را از مهم ترین تاکیدات اسلامی دانست و افزود: امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوعات تاکید ویژه‌ای داشتند و دولتمردان باید با سرلوحه قرار دادن بیانات و منویات ایشان برنامه‌ای برای حل مشکلات تدوین کنند.

مسئولان برای کاهش تحریم‌ها تلاش کنند

آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر کار گفت: مسئولان باید برای خودکفایی کشور و کاهش تحریم‌ها تلاش و پیگیری‌های لازم را داشته باشند. آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه دشمنی‌های شیطان پایان یافتنی نیست اظهارداشت: شیطان بزرگترین دشمن هر انسان است و باید همواره مراقب دسیسه‌های شیطان باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انسان‌ها باید به فکر جمع‌آوری زاد و توشه برای آخرت باشند، تصریح کرد: البته کسی که فقط به فکر جمع‌آوری زاد و توشه باشد راهی بهشت می‌شود ولی به درجات عالی دست نمی‌یابد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی اظهارداشت: ایشان از اساتید خود نقل کرده که امام حسین (ع) تنها سالی یکبار برای بهشتیان تجلی کرده و اهل بهشت فقط می‌توانند سالی یکبار ایشان را ببینند.

وی ادامه داد: انسان اگر به دنبال مقصود اصلی باشد ممکن است که به مقام همنشینی اولیاء الله نائل شود. آیت‌الله جوادی آملی به برگزاری مراسم‌های عزاداری در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشاره کرد و افزود: عزاداری برای سید‌الشهدا امری مقدس است ولی نباید این عزاداری‌ها به گونه‌ای باشد که با بیان مطالب غیرمستند ارزش والای خود را از دست بدهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اشک برای امام حسین از پس 7 پرده بیرون می‌آید، ادامه داد: نباید چنین اشکی به مباحث باطل آمیخته شود. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام کار امری مقدس و محترم شمرده شده است افزود: باید در جامعه اسلامی فرهنگ صحیح کار را نهادینه کنیم.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به هدف اسلام مبنی بر حفظ کرامت اسلام اظهارداشت: باید نسبت به فعال کردن تعاون‌ها اهتمام داشته باشید و زمینه درآمدزایی برای افراد را مهیا کنید. وی مسئله تحریم‌های اقتصادی دشمنان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: با بهره‌گیری از مدیریت صحیح، تحریم‌ها تاثیری بر کشور نخواهند داشت.

وی به وجود منابع غنی، مراتع، دریاها و... اشاره کرد و افزود: چرا با وجود اینها ما باید از کشور ترکیه علوفه وارد کنیم؟ واضح است که در چنین شرایطی شاهد خواهیم بود که لبنیات هر روز گران می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در نظام اسلامی شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که مردم به تولید و کار اهتمام داشته باشند تاکید کرد: نظام‌های غیراسلامی به دنبال این هستند که مردم را مزدور تربیت کنند.

آیت اله جوادی آملی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ژنو، برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دعا کرد و اظهار داشت: مسئولان باید برای خودکفایی کشور و کاهش تحریم‌ها تلاش و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

کد خبر 240121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز