یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

فهیمه سادات طباطبایی: معاونت جوان وزارت ورزش و جوانان همچون نهالی است که زیر درخت تنومند و پر شاخ و برگ ورزش قرار گرفته و نه نوری به آن می‌رسد و نه آب چندانی به ریشه‌هایش. حواشی ورزش آنقدر زیاد است که مسئولان این وزارتخانه حتی نگاهشان به این نهال جوان هم نمی‌افتد.

دو سال پیش زمانی که محمود احمدی ن‍ژاد، رییس جمهور ایران قصد کرد که سازمان ملی جوانان را با سازمان تربیت بدنی ادغام کند و از آنها وزارت ورزش و جوانان را تشکیل دهد، بسیاری آن را کاری سنجیده دانسته و گفتند مگر ورزش و جوان دو جزیی از یک بدن نیستند، پس چه کاری بهتر که این دو را به هم برسانیم؛  اما موافقان به این جای موضوع فکر نکرده بودند که ورزش و حواشی بی‌پایان آن همچون درختی تنومند بر مسائل حوزه جوانان سایه می‌افکند و مانع از رشد این نهال جوان و تازه می‌شود.

حالا بعد از دو سال، ارزیابی کارنامه وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان نشان می‌دهد که نگرانی مخالفان این اقدام، بی‌راه نبوده و همان طور که آنها پیش بینی می‌کردند حوزه جوانان مغفول ماند.

1. بی‌برنامه‌گی شدید در حوزه جوانان را می‌توان اولین علت این عدم موفقیت دانست، وزارت ورزش و جوانان در دو سال پیش هیچ‌گاه یک برنامه روشن و محوری از اقداماتی که باید در حوزه جوانان صورت گیرد ارائه نکرد. بسنده کردن به موضوعات سطحی و پیش دستی همچون ازدواج جوانان، وام ازدواج و برگزاری چند جشنواره و ارائه جوایز به برترین‌ها در بخش‌های مختلف همچون کارآفرینی، موسیقی، سرباز جوان، طلبه جوان و....بیانگر این است که مسئولان وقت هنوز به این نکته نرسیده‌اند که مسئله جوانان فراتر از برگزاری چند حرکت سمبلیک و نمایشگاهی است.

2. نگاهی به اعتبارات تخصیص یافته به معاونت جوانان این وزارتخانه نشان می‌دهد که وزیر ورزش و جوانان پس از تکمیل بودجه در همه بخش‌های ورزش، اعتبار اندکی هم برای بخش جوانان اختصاص داده تا چندان هم این حوزه خالی از عریضه نباشد و انتقادها را بر نینگیزد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سی و یکم اریبهشت ماه امسال گزارشی را  درباره بودجه این وزارتخانه تدوین کرده که در بند 13 آن آمده است: مجموع اعتبارات لحاظ شده برای حوزه جوانان در ذیل وزارت ورزش و جوانان در لایحه سال 1392، مبلغ 282,517 میلیون ریال است که تنها حدود 14 درصد اعتبارات این وزارتخانه است.

همچنین در بند 14 این گزارش آمده است: اعتبارات اندک جوانان در وزارت ورزش و جوانان سبب در حاشیه قرار گرفته شدن حوزه جوانان در این وزارتخانه شده است.

3. این تنها کارشناسان حوزه جوانان و خانواده نیستند که مخالف ادغام این دو سازمان با یکدیگر هستند، بسیاری از نمایندگان مجلس نیز این تصمیم را بر ضرر جوانان دانسته و معتقدند که حتی فعالیت‌های اندکی که در گذشته در سازمان ملی جوانان دنبال می‌شد با ادغام آن با ورزش نیز متوقف شده است.

عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه ادغام ورزش و جوانان یک اشتباه محض بوده است، گفت که " وزارت ورزش بیشتر برای فعالیت‌های ورزشی متمرکز بوده تا جوانان و خیلی از حرکت‌هایی که در گذشته برای اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته می‌شود در این دوره تحقق نیافته است."

یوناتن بت کلیا ادامه داد: کنار هم قرار گرفتن ورزش و جوانان موجب شده تا امروز شاهد فعالیت‌های چشم‌گیر گذشته که در حوزه سازمان ملی جوانان می‌شد، نباشیم و اگر امروز ادغام از بین رود تاثیرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

4. اندک برنامه‌هایی همچون " قانون تسهیل ازدواج جوانان" نیز که در این وزارتخانه دنبال شد به سرانجام نرسید چرا که زیر خروارها پرونده مسائل ورزشی وزیر آنقدر ماند تا عمر دولت دهم به پایان رسید.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان، شانزدهم مهرماه امسال در نشست خبری که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد، در این باره گفت: قانون تسهیل ازدواج جوانان به دلیل عدم راه‌اندازی صندوق ازدواج اجرایی نشد و حتی آیین نامه اجرایی نیز برای آن تدوین نشده است.

همان طور که سید باقر پیشنمازی، معاون وزیر ورزش و جوانان گفته حتی این اقدام کوچک در حوزه جوانان هم به نتیجه نرسیده است.

5. همچنین معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در طول سال‌های اخیر نشان داده که قدرت پیگیری لوایح و قوانین موجود در این حوزه را ندارد. لغو پرداخت وام ازدواج به جوانان شاهد این بحث است. نزدیک به یک سال می‌شود که بسیاری از استان‌های کشور از پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جدید سرباز می‌زنند اما وزارت ورزش و جوانان در برابر این اقدام واکنشی نشان نداده است.

پیشنمازی چهاردهم مهرماه امسال در این باره گفته بود: تاکنون نیمی از متقاضیان وام ازدواج تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند، مطابق آماری که بانک مرکزی به ما اعلام کرده است، حدود 500 هزار نفر از یک میلیون متقاضی دریافت تسهیلات وام ازدواج، وام خود را دریافت کرده‌اند و مابقی نیز در نوبت دریافت وام هستند.

به جز این موارد موضوعاتی همچون افزایش بیکاری در بین جوانان و فراهم نبودن اشتغال، بی برنامه‌گی در اوقات فراغت، و... از جمله مسائل دیگری است که جوانان به آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این موارد و مسائل دیگر نشان می‌دهد که  موضوعات مربوط به جوانان در وزارت ورزش و جوانان در حاشیه فوتبال، والیبال و بسکتبال و ده‌ها ورزش دیگر که مسائل هر یک از آن‌ها وزارتخانه‌ای جدا می‌طلبد، مغفول مانده است. حوزه جوانان همچون نهالی است که زیر سایه درخت تنومند و پرشاخه ورزش در زمین روییده و نه نور آفتاب بر آن می‌تابد و نه آبی به آن می رسد و ممکن است هر لحظه این نهال بخشکد.

حالا زمان از دست رفته و ساختار وزارت ورزش و جوانان ایجاد شده و جداسازی آن‌ها از هم در این مقطع همان قدر غلط به نظر می‌رسد که ادغام آنها باهم. اما این انتظار می‌رود که آقای محمود گودرزی سکاندار جدید این وزارتخانه، نگاه پدرانه‌اش را مساوی و با عدالت میان این حوزه و سایر بخش‌ها تقسیم کند تا شاهد بزرگ شدن این نهال جوان باشیم.

کد خبر 239766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز