گروه شهری- محمدباریکانی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حالی گزارشی از عملکرد ۱۰۰روزه خود به دولت ارائه کرده که بررسی‌های انجام شده بیانگر آن است که این سازمان در برنامه ۱۰۰روزه خود درصدد ترمیم بنیادهای فروریخته سازمان میراث فرهنگی و ایجاد تغییر در مدیریت‌های کلان ۳بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برآمده است.


آیا برنامه‌های 100روزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در 3حوزه مرتبط با فعالیت‌های این سازمان و در اولویت قرار گرفتن فرهنگ با محوریت دیپلماسی فرهنگی دولت جدید توانسته است خشت‌های فروریخته مدیریتی این سازمان در یک دهه گذشته را به‌تدریج مستحکم کند و پایه‌های محکمی برای برنامه‌های کلان مرتبط با مسئولیت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی برقرار کند؟

به زعم کارشناسان و حتی برخی مدیران جدید و قدیم سازمان میراث فرهنگی، جابه جایی مداوم مدیران و تصمیمات خلق الساعه بدون توجه به‌نظر واقعی کارشناسان در سازمان میراث فرهنگی کار را به جایی رساند که بسیاری از متخصصان میراث فرهنگی و گردشگری کشور عطای این سازمان را به لقایش بخشیدند یا برای همیشه کار در سازمان میراث فرهنگی را کنار گذاشتند و یا بالاجبار و به‌دلیل نقدهایشان به شیوه مدیریتی مدیران گذشته سازمان میراث فرهنگی اخراج شدند. نتیجه آن شد که برخی محوطه‌های باستانی کشور به گفته برخی باستان‌شناس‌ها بدون انجام کاوش‌های کامل نجات‌بخشی در آبگیری سدها مدفون شدند. نتیجه آن شد که بافت‌ها و خانه‌های تاریخی کشور به بهانه طرح‌های توسعه‌ای تخریب شدند. نتیجه آن شد که پروژه ایران‌هراسی چنان در جهان تقویت شد که گردشگران سفر به ایران را از فهرست کشورهای مقصد گردشگری خود حذف کردند. نتیجه آن شد که مدیران جدید این سازمان می‌گویند بودجه این سازمان صفر است و باید برای عملیاتی شدن برنامه‌های قدرتمند و کلان در انتظار ماند.

آیا مرهم برنامه 100روزه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توانسته است در 100روز از دردهای این سازمان زخم خورده بکاهد؟
در پاسخ به این سؤال برخی کارشناسان با نگاه انتقادی و رویکرد بهبود وضعیت به گزارش تدوین شده سازمان میراث فرهنگی از عملکرد 100روز سکانداری محمدعلی نجفی پرداخته‌اند.

دردهای مزمن گردشگری

مهم‌ترین مشکل در حوزه گردشگری کشور هنوز حل نشده است. ایرلاین‌هایی که در 8سال گذشته از ایران رفته‌اند هنوز بازنگشته‌اند. به‌عنوان مثال پروازهای بریتیش ایرویز و حتی پرواز درجه دوم بی‌ام‌ای انگلستان به ایران هنوز کنسل است. هواپیمایی کی‌ال‌‌ام دیگر از فرودگاه‌های ایران پرواز ندارد. هواپیمایی اتریش از ایران رفته است و تنها پرواز اروپایی در ایران لوفت‌هانزای آلمان است. بدین‌ترتیب نشانه‌ای از بهبود روند گردشگری کشور در 100روز اخیر مشاهده نمی‌شود. ناصر گلدوست، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و جهانگردی ایران- تشکلی که هزار عضو از شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی را در زیرمجموعه خود دارد- در ارزیابی از 100روز نخست بخش گردشگری کشور گفت: گردشگری در محاق است و فکر می‌کنم تبدیل به زیرخاکی‌های سازمان میراث فرهنگی شده است.

وی تنها اتفاق حوزه گردشگری کشور در 100روز نخست فعالیت مدیران جدید سازمان میراث فرهنگی را تغییر معاون گردشگری آن سازمان خواند و گفت: ظاهرا معاون جدید گردشگری در حال بررسی برنامه‌هاست ولی بهتر است از بخش خصوصی هم دعوت کند و معضلات این بخش را بشنود. ناصر گلدوست به همشهری گفت: چه اتفاق جدیدی باید افتاده باشد که سیل گردشگر خارجی وارد کشور شود؟ باید تحریم‌ها برداشته شوند، روابط با سفارتخانه‌ها عادی شود و ایرلاین‌هایی که از کشور رفته‌اند بازگردند تا بر این مبنا گفته شود زمینه ورود گردشگر خارجی به ایران فراهم شده است. به گفته دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هیچ تغییر جدیدی در وضعیت گردشگری کشور ایجاد نشده است.

مدیران خوب، عملکرد نامشخص

در حوزه میراث فرهنگی نیز همین دیروز یک کارشناس ارشد حوزه مرمت آثار تاریخی به ایسنا گفت: عملکرد دولت در 100روز گذشته در حوزه میراث فرهنگی آنطور که باید، خوب نبوده است.

محمدحسن محبعلی البته مدیران انتخاب شده در سازمان میراث فرهنگی را مناسب ارزیابی می‌کند اما معتقد است به‌دلیل مشکلاتی که توسط مسئولان پیشین برای سازمان میراث فرهنگی کشور ایجاد شده، مدیران جدید هنوز نتوانسته‌اند حرکت خوبی انجام بدهند. وی با بیان اینکه در 8سال گذشته، درصد زیادی از میراث فرهنگی کشور تخریب شد، افزود: پس از اجرایی شدن طرح دورکاری در سازمان، این تخریب‌ها چند برابر شد و مشکلات کنونی باعث شده مسئولان جدید، ترمز انجام کارهای تازه را بکشند تا مشکلات گذشته را برطرف کنند. این کارشناس میراث فرهنگی البته جلوگیری از ادامه روند تخریب‌ها در سازمان میراث فرهنگی و خودداری از ریخت‌وپاش‌های بیشتر را از اقدامات مناسب انجام شده در 100روز اخیر خواند.

در حوزه صنایع‌دستی نیز تاکنون اظهارنظری مبنی بر ارزیابی تدوین گزارش 100روز نخست فعالیت مدیران جدید سازمان میراث فرهنگی منتشر نشده است؛ اگرچه چندی پیش از تصمیم‌هایی مبنی بر پیگیری موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی که سال‌هاست به‌عنوان یک معضل جدی گریبانگیر فعالان این حوزه است، خبر داده شد.

گزارش 100روز نخست عملکردها در سازمان میراث فرهنگی در حالی منتشر شده است که نه فعالان بخش خصوصی و نه رسانه‌ها هیچ اطلاعی از روند تهیه و تدوین این گزارش ندارند و افکار عمومی تا به امروز از متن گزارش تدوین شده که به مجلس و دولت نیز ارسال شده مطلع نشده است.

کد خبر 239695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز