همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در بیروت، با اشاره به مذاکرات ۱+۵ و ایران در ژنو گفت: ایران همه حقوق هسته‌ای خود را پیگیر است و از طرفی تضمین روشن می‌دهد که به سوی سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

لاریجانی علی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی گفت: روز گذشته مطلع شدیم که عناصر منحرف و افراطی در بیروت با دو عملیات تروریستی در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران باعث به شهادت رسیدن رایزن فرهنگی سفارت، مرحوم حجت‌الاسلام انصاری و تعدادی از مردم لبنان و مجروح کردن تعداد دیگری از آنان شدند. بعد هم جریانی از تکفیری‌های تروریست اطلاعیه‌ای صادر کردند و این جنایت را بر عهده گرفتند.

وی در ادامه ضمن محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه متذکر شد: تردیدی نیست که از این سنخ عملیات بیشترین نفع را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌برند که سال‌ها در آرزوی به هم ریختگی در لبنان و آشفتگی و تفرقه بین مسلمانان بوده‌اند و به همین جهت چند سال است که در سوریه معرکه گرفته‌اند تا بتوانند هم در محور مقاومت لطمه ایجاد کنند و هم زمینه درگیری بین مسلمانان را فراهم آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کشورهای منطقه که در ساماندهی اینگونه عملیات در سال‌های گذشته سابقه‌ای بس سوء دارند نیز باید توجه کنند که ما آنها را از سال‌های پیش می‌شناسیم و حتی خود گفته‌ بودند در تشکیل این گروه‌های ماجراجو نقش داشتند. این کشورها از این گروه‌ها به صورت ابزاری استفاده می‌کنند و با پشتوانه مالی و تدارکاتی خود از آنان بهره‌گیری می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر، این گروه‌های منحرف هم نگاه ابزاری به این کشورهای منطقه‌ دارند و پس از بهره جستن از منافع آنان بعدها به سراغ آنها نیز خواهند رفت. کشورهای تدارک‌چی افراطیون با این منطق به سراغ آنها می‌روند که در این کشمکش خون‌بار پس از آشفتگی منطقه در نهایت این گروه‌ها نیز از بین می‌روند. چنانچه چندی پیش یکی از مسئولان امنیتی در منطقه این مطلب را در دیداری مطرح کرده بود که این بدمستی در تحلیل نیز برای سیاست‌مداران خمار شاید برای کوتاه‌مدت مفید باشد، اما بی‌تردید این جریان‌های تکفیری تندرو به زودی گریبان کشورهایی که بر سر آنان معامله انجام داده‌اند می‌گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عاملان اصلی، همین جریان تکفیری و افراطی هستند؛ گرچه با واسطه یا بی‌واسطه با اشارات و حمایت کشورها اقدام کرده باشند"، تصریح کرد: این کشورها همان‌هایی هستند که ذکری از آنها به عمل آمد؛ گرچه فایده اقدام آنان در حقیقت به نفع آمریکا و اسرائیل باشد.

وی با انتقاد از فعالیت این گروه‌های افراطی خاطرنشان کرد: این افراطیون تروریست سال‌هاست که بلای جان مسلمانان شده‌اند. ما نشنیده‌ایم که این افراطیون تا امروز علیه اسرائیل و رژیم صهیونیستی اقدامی انجام داده باشند اما هر روز در افغانستان، عراق، پاکستان یا سوریه به سر بریدن مسلمانان و تکه‌تکه کردن آنان مشغولند و علاوه بر این چهره مسلمانان را مشوح کرده‌اند.

لاریجانی تاکید کرد: بلای اصلی برای مسلمانان و منطقه همین جریان تکفیری وهابی است که در تحجر و و سطحی‌نگری شباهت بسیاری به خوارج دارد. این جریان می‌داند که با جمهوری اسلامی نمی‌تواند شوخی کند؛ چراکه یک بار تجربه چنین بازیگری را در کشتن پرسنل کنسولگری ایران در افغانستان داشته و آثار و نتایج آن را به خوبی مشاهده کردند. البته جمهوری اسلامی به دلیل داشتن استراتژی وحدت مسلمین با حوصله اینگونه مسائل را مورد تحلیل قرار می‌دهد اما نمی‌گذارد آتش جهنم سارقان شریعت، سیمای نورانی آئین محمدی را بسوزاند و شعله حماقت افراطیون تکفیری خرمن دستاوردهای فداکاری مسلمانان را نابود کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه هم بدانند که اینگونه اقدامات سبوعانه از نظر عملیاتی کار مشکلی نیست و ضمناً عجز و عِقد و حقارت آنان را نشان می‌دهد که سرانجام خوشی برای آنان ندارد.

لاریجانی در ادامه نطق خود با اشاره به مذاکرات 1+5 و ایران در ژنو، گفت: در چند روز گذشته وقایعی رخ داد که در نوع خود در تاریخ سیاست حیرت‌آور است که درباره مذاکرات هسته‌ای یک کشور دنیا با چنین صحنه‌هایی مواجه شود؛ گریبان چاک‌چاک رژیم صهیونیستی که به هیچ روی نمی‌توانست اضطراب خود را مخفی کند. هم‌آغوشی نمایشی و مضحک مسئولان این رژیم و فرانسه که به خاطر یک موضع غیرمنطقی در مذاکرات چه سوروساتی به راه انداخته‌اند.

وی افزود: تناقض‌گویی‌های مکرر مسئولان آمریکا واقعاً فضاحت‌آور است. شما که ادعای مدیریت جهانی دارید اگر آنقدر عرضه ندارید که حرفی که زده‌اید یک هفته آن را نگه دارید با چه رویی توقع دارید دیگران شما را به حساب آورند؟

لاریجانی بعد از این سخنان خود که با فریاد‌های مرگ بر آمریکا از سوی برخی نمایندگان مجلس مورد استقبال قرار گرفت، افزود: رفتار و گفتار مزبزب مسئولان آمریکا یا بی‌کفایتی آنان را علنی‌تر کرده یا تصور می‌کنند خیلی رندی کرده‌اند که مثلاً از شرایط پیش‌آمده توانسته‌اند با سوءاستفاده گامی به جلو بردارند یا از ابتدا به دنبال فریبکاری بوده‌اند. در هر سه حالت در این ماجرا بازنده اصلی اصلی بودند. یعنی یا بی‌عرضه‌گی‌ آنان در حل و فصل مسائل بین‌المللی مکشوف یا فرصت‌طلبی آنان پدیدار شد که نتوانستند از یک حادثه کوچک در مذاکرات صرف‌نظر کنند. در غیر این صورت باید قبول کنند از ابتدا به دنبال فریبکاری بوده‌اند.

وی ادامه داد: به هر حال این ماجرا گذشت اما برای همه درس بود و فضای مذاکرات روشن‌تر شد و تصور می‌شود اگر این‌بار آمریکا‌یی‌ها در مذاکرات دچار ضعف یا بی‌کفایتی یا فرصت‌طلبی شوند، صحنه را به کلی به دیگر رقبا واگذار کرده‌اند اما صحنه مذاکرات از نظر منطق ایرانیان کاملاً روشن است؛ ایران همه حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز را بدون هیچ کم و کاستی پیگیر است و از طرفی تضمین روشن می‌دهد که به سوی سلاح هسته‌یی نمی‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: این معادله هم قابل حل است و هم منافع برای همگان دارد اما اگر برخی کشورها مذاکرات هسته‌ای را مجالی برای خوش‌رقصی خود جهت حفظ روحیه رژیم بی‌آبروی صهیونیستی قرار داده‌اند، چنین دمی برای آنها فراهم نمی‌شود و قطعاً مذاکره‌کنندگان ما با هوشیاری، چارچوب و منطق نظام جمهوری اسلامی را رعایت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی نیز با دقت این فرآیند را زیر نظر دارد. امیدواریم که در مذاکرات ژنو با رفتار عقلایی و منطقی مواجه شویم که در آن صورت مذاکره‌کنندگان از ظرفیت حل و فصل موضوع برخوردارند اما اگر احساس کردند برخی سیاست نااهلانه در پیش گرفته‌اند انتظار ما از دوستان مذاکره‌کننده این است که با پاسخ محکم و روشن و ایستادگی، توقع ملت را برآورده سازند.

لاریجانی همچنین با اشاره به حضور رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، با بیان اینکه اندونزی از کشورهای بزرگ اسلامی است و همیشه همکاری دوستانه در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران داشته است، اظهار کرد: در مذاکرات طولانی چه در روز گذشته و چه فرصت‌ها و مجال‌هایی که با رئیس مجلس اندونزی داشتیم، احساس ما این است که تلقی ما از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و مسائل مسلمین به یکدیگر بسیار نزدیک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: حضور رئیس مجلس نمایندگان اندونزی را در کشور جمهوری اسلامی ایران و امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قدر می‌نهیم و امیدواریم سفر وی سفر پرخیر و برکتی برای نزدیکی روابط بیشتر بین دو کشور مهم آسیا یعنی ایران و اندونزی باشد.

کد خبر 239517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز