به دنبال درج مطلبی با عنوان «جیره‌بندی اینترنت در سازمان میراث فرهنگی» در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه در صفحه ۷ روزنامه همشهری، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جوابیه‌ای را به همشهری ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.


1 - توجه روزنامه همشهری به موضوع میراث فرهنگی تا حدی که حتی جزئیات امور داخلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به تفصیل مورد توجه قرار می‌دهد، موجب خشنودی و سپاس است و گام سازنده‌ای برای توجه بیشتر افکار عمومی به موضوعات تحت تصدی سازمان ارزیابی می‌شود.

2 - درباره محدودیت دسترسی کارمندان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اینترنت، به اطلاع می‌رساند که این محدودیت، کارکنان و کارشناسانی را که دسترسی دائم به اینترنت لازمه انجام وظایف شغلی آنهاست، شامل نمی‌شود و محدودیت مورد اشاره صرفا برای استفاده شخصی از اینترنت و به‌منظور تمرکز کارمندان بر انجام وظایف شغلی و پاسخگویی به مراجعان وضع شده است. این تصمیم در بسیاری دیگر از سازمان‌ها نیز مرسوم است، برای نمونه کارمندان شهرداری تهران در طول ساعات اداری، تنها برای ساعاتی می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

3 - از خبرنگاران روزنامه وزین همشهری انتظار می‌رود که در انتشار گزارش‌های خبری، توجه بیشتری را به اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و استانداردهای تهیه خبر مبذول فرمایند و در پوشش اخبار، سرعت را جایگزین دقت نکنند. یقینا اگر نویسنده محترم گزارش، در حین گردآوری اطلاعات، از روابط عمومی سازمان کسب اطلاع کرده بودند، می‌توانستند اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری را در اختیار مخاطبان آن جریده شریف قرار دهند.

4 - نویسنده گزارش، پیش‌تر نیز خبر اغراق‌آمیزی را مبنی بر مفقود شدن تمام 47‌هزار کتاب متعلق به مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر کرد که مستند به اسناد و شواهد کافی نبود و به اتکای گفته منابع مجهول و غیرموثق تنظیم شده بود. بررسی‌های اولیه نشان داده که این اتفاق در دوره دولت قبلی و با دامنه‌ای بسیار محدود رخ داده و در دوره مدیریت فعلی سازمان، بعد از گذشت چند هفته کتاب‌های مورد ادعا از استان فارس به ساختمان مرکزی سازمان منتقل شده‌اند. ناگفته پیداست که این میزان از تعجیل و یکسویه‌نگری در تنظیم اخبار، بیش از همه به اعتبار حرفه‌ای آن روزنامه وزین آسیب می‌رساند. همچنین باتوجه به اینکه موضوع «دربرگیری» یکی از ملاک‌های پرداختن به اخبار است، جای پرسش دارد که خبر مذکور تا چه حد به دغدغه‌های عمومی در حوزه میراث فرهنگی پاسخ می‌دهد و آیا در شمارگان چندصدهزارتایی روزنامه همشهری، درج خبر مفصلی درباره موضوعی که دایره مخاطبانش از همکاران ستادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فراتر نمی‌رود، تا این حد ضروری است؟

توضیح همشهری

ضمن احترام به توضیحات روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ذکر این نکته ضروری است که گزارش روز گذشته همشهری بر مبنای تماس‌های تلفنی و انتقادهای کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تنظیم شده بود. در نامه ارسالی به مدیران سازمان برای معرفی ساعت استفاده کارشناسان از اینترنت که در اختیار روزنامه است هم اشاره‌ای به تخصیص جیره‌بندی اینترنت به افراد نامرتبط نشده بود. ضمناً در خصوص بند 4 پاسخ سازمان میراث فرهنگی لازم به توضیح است که در گزارش همشهری به موضوع مفقودشدن 47هزار عنوان کتاب، سند، گزارش و نگاتیوهای شیشه‌ای اشاره شده بود، نه 47هزار عنوان کتاب! البته پاسخ سازمان میراث فرهنگی به گزارش دیروز نشان‌دهنده الزام مسئولان این سازمان به پاسخگویی است که اتفاق مبارکی است. به همین دلیل هم وفق قانون پاسخ ارسالی سازمان به‌طور کامل منتشر شد تا اگر حقی به‌صورت ناخواسته از سازمان از بین رفته، جبران شود.

کد خبر 239415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز