شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که صنوف سینما می‌خواهند علیه سیطره شبکه قاچاق فیلم، دست به تجمع و تظاهرات بزنند،فرمانده نیروی انتظامی‌از برخورد جدی پلیس با عرضه کنندگان غیر قانونی محصولات سینمایی خبر داد.

سخنگوی خانه سینما می‌گوید: معتقدیم شبکه عرضه غیرمجاز سی‌‌دی فیلم‌های ایرانی به طور حتم از پشتیبانی یک باند تبهکار برخوردار است که علاوه بر سود مالی، اهداف دیگری را دنبال می‌کند و اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع فیلم ایران اعلام کرده که فقط 440 هزار نسخه فیلم قاچاق ازسوی ستاد مبارزه‌ با سرقت فیلم‌های ایرانی جمع‌آوری و تحویل مجتمع قضائی ارشاد و دیگر مراکز قوه قضائیه شده است.

بوق از سر گشاد

انگار قرار است بوق از سر گشادش نواخته شود، چون مبارزه با قاچاق فیلم، که به اعتقاد همه دست‌اندرکاران،موجودیت سینمای ایران را نشانه رفته فقط به جمع آوری سی‌دی فروشان محدود می‌شود.

سیدغلامرضا موسوی سخنگوی اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم سینمای ایران هم می‌گوید: اراده‌ای  بسیار قدرتمند به دلایلی قصد دارد با تکثیر و حمایت از سرقت فیلم‌های سینمای ایران، نسخه آن را در هم بپیچد.

این اراده با قدرت مادی و معنوی خود فیلم‌های سینمایی را تکثیر کرده و با قیمت بسیار اندک در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد.

او اضافه می‌کند: حجم مبارزه با قاچاق و سرقت فیلم‌های سینمایی به حدی بالاست که در صورت تکثیر فیلم توسط افرادی که فقط بخاطر منافع مادی به این کار اقدام می‌کند تا به حال باید ریشه‌کن می‌شد. اما وقتی فیلمی‌همزمان با اکران سرقت و تکثیر می‌شود، باید به منافع دیگری که برای این اراده مهم و قابل اعتنا است، توجه داشت.

اما از سوی دیگر صنوف سینما که در این میان ضرر اصلی را متحمل شده‌اند، با تشکیل کمیته ساماندهی اعتراض، قصد دارند به این مبارزه شکلی دیگر دهند.

رضا میرکریمی، علی معلم، رویا تیموریان، فرشته طائرپور، امین تارخ، منوچهر شاهسواری، سیروس الوند، علی آشتیانی پور، علیرضا داودنژاد، ابوالحسن داودی، علیرضا رئیسیان، منوچهر محمدی و محمد بزرگ نیا صبح دیروز به صورت غیرعلنی در خانه سینما جمع شدند تا در این باره تصمیم گیری کنند.

این در حالی است که سی‌دی فیلم اگه می‌تونی منو بگیر تنها یک روز پس از اکران در معابر به فروش رسید.

ساماندهی اعتراض

علی معلم نائب رئیس و سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما درباره برگزاری این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: خانه سینما به عنوان یک نهاد رسمی سینمایی تصور می کند ناامنی‌های به وجود آمده در عرصه توزیع محصولات فرهنگی یقینا با پشتیبانی باندهایی شکل گرفته که در این راه فقط سود مالی مدنظرشان نبوده است. بلکه اهداف دیگری را نیز می توان از جریان به وجود آمده در این راستا کشف کرد.

علی معلم اضافه کرد: ناامنی‌های به وجود آمده در واقع ضررش تنها به تولیدکنندگان فیلم نمی رسد، بلکه تمامی صنوف و جریان‌های داخل سینما از این مسئله دچار ضرر خواهند شد. در زمانی که مجاری رسمی در برخورد با پدیده قاچاق فیلم ایرانی به نتایج سودمندی نرسیده اند، نهادهای دیگر که اغلب تهیه کننده هستند خانه سینما را مطلع کردند که این کوشش‌ها در جاهایی به بن بست رسیده است.

در نتیجه هیئت مدیره خانه سینما تصمیم گرفت کلیت این جوانب را مورد بررسی قرار دهد. امروز جلسه اول‌ کمیته ساماندهی اعتراضات صنوف سینمایی به ناامنی بازار محصولات فرهنگی هنری با حضور عده‌ای از سینماگران تشکیل شد و بحث‌هایی صورت گرفت که برخی‌ از آنها در حال حاضر قابلیت بروز بیرونی را ندارد.

سخنگوی خانه سینما گفت: اهالی سینمای ایران به زودی علیه سیطره شبکه قاچاق دست به تجمع و تظاهرات خواهند زد.

همچنین اسماعیل احمدی مقدم مرحله پنجم طرح ارتقای امنیت اجتماعی را مربوط به جمع‌‏آوری سی دی‌های مستهجن و قاچاق عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در این زمینه در وضعیت نابهنجاری به سر می‌‏بریم و بسیاری از فیلم‌های تولید داخل پیش از اکران به صورت سی دی توزیع می‌شود که این موضوع به ضرر فیلم‌‏سازان خواهد بود.

با این حساب درحالی که اهالی سینما تنها شکل اعتراض خود را بصورت تظاهرات می‌توانند بیان کنند و قابلیت بروز بیرونی ندارند، نیروی انتظامی‌بدنبال سی‌دی فروشان جزء خواهد بود.

کد خبر 23931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز