چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که جعفری‌جلوه به‌همراه جمعی از مدیران معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد در یازدهمین سفر استانی‌اش برای حمایت از تولیدات بومی‌و محلی سینما در اردبیل بسر می‌برد، سینماگران ایران اعلام کردند که صبح سه‌شنبه آینده در محل موزه‌ سینما در تجمعی به پخش سی‌دی‌های قاچاق که قصد تخریب سینمای ملی را دارد، اعتراض می‌کنند.

جعفری جلوه که تاکنون درباره پدیده قاچاق فیلم اظهارنظری نکرده است، هدف از سفرهای استانی خود را حمایت از تولیدات بومی‌و محلی در استانها و انگیزه بخشی به‌ سینماسازان، اکران و پخش پررونق آثار سینمایی در استان‌ها و شکل‌دهی به آیین‌های نمادین در قالب برپایی جشنواره‌هایی فرهنگ‌ساز و هویت‌بخش اعلام کرده و  به ایسنا گفته: یک اثر سینمایی باید به‌وقت و به‌جا در سالنهای نمایش استان‌ها و شهرستانها به‌نمایش در‌آید.

اما فارغ از معاون سینمایی که انگار راه حل مشکل را در سفرهای استانی یافته، بار دیگر برخی از اعضای هیات مدیره خانه سینما در نشستی مطبوعاتی، بازکردن گره را در حرکتی صنفی دانستند و اعلام کردند، سه شنبه 29 خردادماه، ساعت 10 و نیم صبح در موزه سینما تجمع اعتراض‌آمیز برگزار می‌کنند.

علی معلم سخنگوی هیات مدیره خانه‌ سینما گفت: ‌این تجمع برای دفاع از حقوق تضییع شده‌ سینما برگزار و در آن خواسته‌های کلی خانه‌ سینما و نهادهای سینمایی کشور برای احقاق این حقوق مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: طی چند روز اخیر شاهد اقدامات مفیدی از سوی نهادهای گوناگون همچون قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران و دیگران بوده‌ایم که این اقدامات خود تاکیدی است بر اینکه عزم خانه‌ سینما در حل این مشکل کاملا مشروع، قانونی و حقوقی است.

موزه سینما هم به شکل نمادین نشانگر سابقه و گذشته‌ سینمای ماست و نشانگر آینده‌ سینمای ما نیز باید باشد. ضمن اینکه موضوع برگزاری تجمع به اطلاع وزارت ارشاد رسیده و این تجمع به هیچ وجه شکل بیرونی و میتینگ نخواهد داشت.

پرستویی هم تاکید کرد: مسوولان مملکت این حرکت خانه‌ سینما را حرکتی کاملا صنفی تلقی کنند. و بعد اضافه کرد: هر زمان معضل مواد مخدر در ایران حل شود، معضل سی‌دی‌های غیرمجاز نیز حل خواهد شد.

به زعم او، این مشکل حل نمی‌شود مگر اینکه به صورت مدون و اساسی مطرح شود و قوانین مشخصی برای این منظور تدوین و اجرا گردد.رضا کیانیان، امین تارخ و فرهاد توحیدی هم با صحبت‌های خود بر صنفی بودن این حرکت  ونبودن قوانین لازم اشاره کردند.

از سوی دیگر، مدیر کل اداره نظارت وارزشیابی وزارت ارشاد با تاکید بر تفاوت بین نسخه اصلی و نسخه اکران شده نقاب، یکی از فیلم‌هایی که اخیرا همزمان با اکران قاچاق شد، گفت: نسخه‌ای که بیرون آمده برای اولین‌بار در سال 83 توسط تهیه‌کنندگان فیلم برای بازبینی به‌اداره کل ارزشیابی ارایه شده بود و در همان سال نقطه‌نظرات اداره کل درباره‌اش اعمال شده و اصلاحات انجام شد.

اربابی تصریح کرد: در این دو سه سال، آن اصلاحات که مورد قبول اداره‌نظارت باشد، کافی قلمداد نشده بود و این ماجرا ادامه پیدا کرد تا نهایتا نسخه‌ای که اکران شد، تفاوت زیادی با آن نسخه اولیه که متاسفانه الان به‌صورت غیر مجاز عرضه می‌شود، دارد.

این مسئول اداره نظارت و ارزشیابی گفت: این نسخه غیرقابل دفاع از کانالی‌ نشت پیدا کرده‌ و باید روی این مساله کار شود، احساس بنده‌ این است‌که آمدن این نسخه فارغ از اینکه یک نسخه قاچاق از یک فیلم است و به‌فیلم آسیب می‌زند، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که آن مورد حمله قراردادن امنیت فرهنگی جامعه است.

با این حساب، خرج خانه سینما و ارشاد از هم جدا شده است و شاید به همین علت است که مسئولان دولتی به فکر سینمای بومی‌افتاده‌اند و سینماگران دنبال تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی‌برای جلوگیری از فروپاشی تدریجی سینما هستند. پایان کار اما معلوم نیست.

کد خبر 24276

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز