چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیپلمات های برجسته پیشین آمریکا‌ از سیاست‌های جرج بوش درباره ایران انتقاد کرده و خواهند گفت که ایران یک بحران نیست

لس‌آنجلس تایمز در شماره امروز چهارشنبه  25 مرداد نوشته است مقامات برجسته پیشین آمریکا،‌ در نامه‌ای سرگشاده از سیاست‌های رئیس جمهوری کنونی این کشور درباره ایران انتقاد کرده و خواهند گفت که ایران یک بحران نیست.
به گزارش فارس، در گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمده است: 21 نفر از ژنرال‌ها، دیپلمات‌ها و مقامات امنیت ملی پیشین آمریکا قصد دارند فردا نامه‌ای سرگشاده و انتقادآمیز در واکنش به تلاش کاخ سفید منتشر کنند که در اعتراض به سیاست‌های آمریکا نگاشته شده است.»
این افراد از این امر شاکی هستند که کاخ سفید تلاش دارد سیاست‌های خود در خاورمیانه را برای امنیت ملی آمریکا در برابر حملات تروریستی ضروری جلوه دهد.
به نوشته این روزنامه، امضا کنندگان این نامه معتقدند سیاست‌های "افراطی" دولت بوش باعث تضعیف امنیت آمریکا شده است.
انتشار این نامه در حالی صورت خواهد گرفت که بوش به دنبال تقویت سابقه دولت خود در مسائل امنیتی بخصوص با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا است.
به نوشته لس‌آنجلس تایمز، پس از آن که هفته گذشته "ند لامونت" نامزد مخالف جنگ حزب دمکرات آمریکا در دور مقدماتی انتخابات دمکرات‌های ایالت کانکتیکت بر "جو لیبرمن" سناتور سه دوره‌ای این ایالت پیروز شد، مقامات ارشد دولت بوش آن را به عنوان نشانه تمایل دمکرات‌ها به افراطی‌های چپ‌گرای این حزب تلقی کرده‌اند.
"رابرت گارد" ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که یکی از امضا کنندگان این نامه است و در دهه 1960 دستیار نظامی "رابرت مک نامارا" وزیر دفاع سابق آمریکا بود. وی اظهار داشت این گروه بخصوص نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران نگران و معتقد است این سیاست‌ها مقدمه‌ای برای آغاز حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران است.
گارد ، "جوسف هوار" سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و رییس مرکز فرماندهی آمریکا از سال های 1991 تا 1994، "مورتون هالپرین" مقام ارشد وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در دولت بیل کلینتون را به عنوان دیگر امضاء کنندگان این نامه عنوان کرد.
گارد در مصاحبه تلفنی خود با لس‌آنجلس تایمز، تاکید کرد: «این یک بحران نیست. این که شرایط کنونی ایران را "بحران" بدانیم به این معنی است که اکنون باید دست به اقداماتی چون بمباران این تاسیسات کرد.»
وی با بیان آن که ایران در گذشته از طریق سوئیس به دنبال آغاز مذاکرات با آمریکا بوده، اظهار داشت: « به نظر ما بررسی مذاکره با ایران برای خنثی کردن تنش‌ها در منطقه دارای ارزش است.»
وی تصریح کرد، به نظر می‌رسد دولت آمریکا در حال حاضر در جهت عکس حرکت می‌کند.
گارد با ابراز نگرانی شدید نسبت به هشدارهای برخی از مقامات نظامی پیشین رژیم صهیونیستی مبنی بر این که شاید لازم باشد برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران به آن حمله نظامی شود، اظهار داشت: «موضع بی‌شرمانه دولت بوش در حمایت کامل از اسرائیل در درگیری اخیر با حزب‌الله نشان می‌دهد ممکن است کاخ سفید با چنین ارزیابی‌هایی از سوی اسرائیلی‌ها موافقت کند.»

کد خبر 2392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز