همشهری آنلاین: گزارش یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا محافل اطلاعاتی این کشور را به شکست در روشن کردن برنامه هسته‌یی ایران متهم کرد.

جمهوری خواهان بیم دارند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مانند جنگ عراق ارزیابی‌های اشتباهی در قبال تهران داشته باشد.
پایگاه خبری اشپیگل آنلاین در گزارشی از واشنگتن و نیویورک نوشت، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی 29 صفحه‌ای را درباره عملکرد سازمان‌های جاسوسی آمریکا در خصوص ایران تهیه کرده است. این گزارش نگاهی بدبینانه به سیا دارد. در عین حال این کمیته از مواضع تند دولت آمریکا علیه ایران حمایت کرده است. ا

ین جمع از سیاستمداران آمریکایی همچنین ادعا کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌یی است و خطری برای آمریکا محسوب می‌شود.
و دقیقا همین جاست که مشکل پیش می‌آید، چون به عقیده تندروهای این کمیته، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات کافی را برای حمایت از این نوع نگاه فراهم نمی‌کنند.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از این گزارش که جمهوری‌خواهان عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا آن را تنظیم کرده‌اند و هنوز به تایید کل کمیته نرسیده است، نوشت که سیا و دیگر مقامات اطلاعاتی آمریکا در "ارایه اطلاعات مستند" در خصوص برنامه هسته‌یی ایران یا رابطه دولت تهران با تروریسم ناتوان بوده‌اند. در این گزارش آمده است که عوامل اطلاعاتی آمریکا اطلاعات کافی درباره برنامه هسته‌یی ایران ندارند که بتواند به آماده‌سازی افکار عمومی در این مقطع زمانی حساس کمک کند.
این گزارش تصریح کرده است که اطلاعات بر سر برنامه احتمالی تولید سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در ایران نیز ناکافی و غیرقطعی هستند. اطلاعات کمی هم در خصوص رابطه احتمالی ایران با شبکه تروریستی القاعده و حمایت ایران از حزب‌الله لبنان در جریان جنگ اخیر اسراییل علیه لبنان وجود دارد.
اشتباه پیش از جنگ عراق
این گزارش با وجود انتقاداتی که مطرح کرده است، به مقامات اطلاعاتی آمریکا هشدار داده که اشتباه‌شان در جریان جنگ عراق را تکرار نکنند. بر اساس این اطلاعات اشتباه و ادعای تولید سلاح‌های کشتار جمعی بود که دولت آمریکا بهانه جنگ علیه صدام را به دست آورد. سلاح‌های کشتار جمعی چیزی بودند که هیچ‌گاه در عراق یافت نشدند.
نیویورک تایمز در همین خصوص نوشت که به این علت جمهوری‌خواهان عالیرتبه از مقامات اطلاعاتی آمریکا خواسته‌اند در ارزیابی از تهدید احتمالی ایران بسیار محتاطانه عمل کنند. این روزنامه نوشت که انتقاداتی به این شکل در هفته‌های اخیر به صورت عمدی نادیده گرفته شده و یا شنیده نمی‌شدند، اما اکنون در گزارش این کمیته چنین مطلبی درج شده و در آن آمده است که مقام‌های اطلاعاتی نباید "نتیجه‌گیری‌های تحریک‌آمیز" را علنی منتشر کنند.
این روزنامه همچنین به نقل از تعدادی از مقامات دولتی آمریکا آورده است که دلیل درخواست برای خویشتن‌دار بودن مقام‌های امنیتی را درک می‌کنند. آنها حتی اغلب تصریح کردند که معتقدند مناسب است مقامات اطلاعاتی مسیر را در قبال ایران آن گونه خصومت‌ورزانه بود، طی نکنند. راش هالت، یکی از نمایندگان دموکرات از ایالت نیوجرسی که خود عضوی از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکاست، در این باره گفت: "تحلیل‌های پیش از جنگ عراق تقریبا پوچ بودند. این مرا متعجب نمی‌کند که برخی مقامات اطلاعاتی اکنون در قبال گزینه نشستن بر سر میز جنگ محتاط باشند."
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که ایران روز سه‌شنبه گذشته پاسخ رسمی‌اش را به مجموعه پیشنهادی پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان برای حل مساله هسته‌یی‌اش ارایه کرده است. آمریکا این پاسخ را قانع کننده ندانسته و با رد آن، تهدید کرده است که مسیر تحریم تهران را طی خواهد کرد.

کد خبر 2818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز