همشهری آنلاین: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه مشترک این کمیسیون با مسئولان اقتصادی دولت، گفت: گزارش شفاف از عملکرد و منابع صندوق توسعه ملی در جلسه مشترک ارائه نشد.

به گزارش فارس، عبدالکریم رجبی در خصوص جلسه یکشنبه 26 آبان ماه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعضای صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در این جلسه مسئولانی از بانک تجارت، ملت و صندوق توسعه ملی گزارشی از عملکرد صندوق ارائه کردند و در آن مباحثی از جمله چگونگی برداشت‌ها و مجوزهای مربوطه و اینکه در چه بخش‌هایی هزینه شده است، بحث و بررسی شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سؤال نمایندگان این بود که منابع صندوق و اهداف آن در چه مسیری قرار دارد و به کدام سمت و سو می‌رود، تصریح کرد: در گذشته برداشت‌هایی از صندوق وجود داشته که برای برخی مصارف خاص صورت گرفته است و با اهداف ترسیم شده صندوق در جهت تولید و رونق فضای کسب و کار هماهنگی نداشته است.

وی خواستار هماهنگی بیشتر مسئولان و جلوگیری از برداشت‌های غیرمنطقی از صندوق توسعه ملی شد و تصریح کرد: یکی از سؤالات نمایندگان این بود که آیا بانک مرکزی دخالتی در برداشت منابع دارد یا خیر و اعضا تأکید کردند که دیگر نهادها نباید در این راستا برای منابع صندوق توسعه ملی تصمیم‌گیری کنند و در آن دخالتی داشته باشند.

رجبی ادامه داد: رئیس صندوق توسعه ملی با احتساب موجودی حساب ذخیره ارزی که در ابتدا به این صندوق واریز شده، رقم کلی واریزی به صندوق تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری را ۲۳۹ میلیارد دلار عنوان کرد. اما این موضوع محلی برای مناقشه اعضای کمیسیون اقتصادی و درخواست آنها برای شفاف‌سازی این موضوع شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مباحثی از جمله استقلال صندوق توسعه ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، عنوان کرد:‌ متأسفانه در دولت قبل درخواست‌های غیر منطقی برای برداشت از صندوق وجود داشته و یکی از این درخواست‌ها برداشت 6 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی بوده است.

وی با بیان اینکه گزارش دقیق و شفافی از سوی صندوق توسعه ملی ارائه نشد، خاطرنشان کرد: ابهاماتی در ورودی و خروجی‌های صندوق وجود دارد و نیز طولانی بودن فرایند قراردادها و تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف تولید از جمله دیگر مباحث بود.

رجبی افزود: مقرر شد برای شفاف شدن ورودی و خروجی‌ها و اعداد و ارقام ذکر شده کارگروهی از مجلس، دیوان محاسبات و صندوق توسعه ملی تا 10 روز آینده تشکیل شود.

کد خبر 239010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز