همشهری آنلاین: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کارگروه برای آسیب‌شناسی صندوق توسعه ملی تشکیل می‌شود، گفت: تاکنون تسهیلاتی به طرح‌ها از سوی صندوق توسعه ملی پرداخت نشده است.

به گزارش فارس، ایرج ندیمی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد ارائه گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در این جلسه جزئیات منابع و مصارف صندوق و نیز ورودی و خروجی درآمدها و هزینه‌ها بررسی شد.

ندیمی افزود: گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدای تشکیل تا 31 خرداد 92 بررسی شد و نیز مصارف تسهیلاتی بخش خصوصی و تعاون ارائه شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مورد استفاده دولت گذشته و اینکه چقدر از منابع صندوق توسعه ملی را استفاده کرده است گزارشی ارائه شد، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید در سال 90، 20 درصد از درآمدهای نفتی و در سال 91، 23 درصد و براساس قانون در سال جاری 26 درصد از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه آیا صندوق از اهداف خود انحرافی داشته است یا خیر، تصریح کرد: این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دقیق دارد و در حال حاضر مقرر شد با تشکیل کارگروهی از کمیسیون اقتصادی مجلس، صندوق به همراه دیوان محاسبات این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود صندوق توسعه ملی، طولانی بودن فرایند قراردادها و نیز موانع نقل و انتقال است، بیان داشت: بر اساس گزارش‌های موجود انحراف از مسیر صندوق توسعه ملی در خصوص برداشت‌های خاص و نیز اجازه‌های خاص برای مصارف دولتی اتفاق افتاده که از جمله آن پرداخت عیدانه دولت به مردم از محل این صندوق بود که هنوز هم از سوی دولت بازپرداخت نشده است.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی و تعاونی‌ها گفت: یکی از مشکلات مربوط به این بخش است زیرا فرایند قراردادها بسیار طولانی بوده و طرح‌ها و پرونده‌های زیادی در این خصوص باز شده اما منتهی به پرداخت نهایی نشده است و نیز تعدادی از طرح‌هایی که تسهیلات دریافت کرده‌اند، بازپرداخت آنها برگشته است.

کد خبر 239009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز