همشهری آنلاین: دانشمندان اروپایی آماده پرتاب کاوشگری می شوند که قادر است درک بشر را از کهکشان راه شیری متحول سازد.

فضاپیما

براساس گزارش گاردین، این فضاپیما که گایا نام دارد بزرگترین و دقیق ترین دوربین جهان را برای تماشای یک میلیارد ستاره به همراه خواهد داشت تا جزئیاتی بی نظیر را از این ستاره ها در اختیار دانشمندان قرار داده و نقشه ای سه بعدی از کهکشان راه شیری تهیه کند.

دریای اطلاعاتی که توسط این فضاپیمای دو میلیارد پوندی، محصول آژانس فضایی اروپا، گرد آوری خواهد شد چگونگی شکل گیری کهکشان راه شیری و چگونگی تکامل آن طی چند میلیارد سال آینده را آشکار خواهد کرد. علاوه بر این فضاپیمای گایا صدها هزار سیاره دورافتاده را در مدار دیگر ستاره ها ردیابی خواهد کرد، سیارکهای نزدیک به مدار خورشید را مورد مطالعه قرار داده و در صورت وجود احتمال برخورد سیارک با زمین، به ساکنان زمین هشدار خواهد داد. همچنین این فضاپیما نشانه هایی از انرژی تاریک، مرموزترین نیرویی که به فضا نفوذ کرده و در حال متلاشی کردن جهان است را فراهم خواهد آرود.

به گفته مارک مک کافرن دانشمند ارشد آژانس فضایی اروپا، با کمک این فضاپیما تمامی نمودارهای ستاره ای و تمامی کتاب های اخترشناسی که طی قرون و اعصار نگاشته شده اند بازنویسی خواهند شد. به گفته وی به لطف گایا دانشمندان درخواهند یافنت که کهکشان راه شیری چگونه به وجود آمده است و در عین حال می توان از آن به عنوان سیستم هشدار زودهنگام برخورد سیارک ها استفاده کرد.

کاوشگر دو تنی گایا که ساخت آن بیش از ده سال زمان برده است، روز بیستم دسامبر با کمک راکت سایوز روسها از پایگاه فضایی آژانس فضایی اروپا به مدار پرتاب خواهد شد و زمانی که گایا وارد مدار شد، تنظیم و راه اندازی تجهیزات حساس و دقیقش چند ماه زمان خواهد برد. پس از آماده سازی گایا برای پنج سال به تحقیق و تجسس در فضا مشغول خواهد بود.

دوربین یک میلیارد پیکسلی که گایا به همراه دارد حاوی بیش از 100 ردیاب الکترونیک مجزا است و می تواند با دقتی باورنکردنی به انجام محاسبات نجومی بپردازد. دقت این دوربین در محاسبه موقعیت ستاره ها به اندازه ای است که می توان آن را با یافتن یک دکمه پیراهن برروی کره ماه مقایسه کرد.

گایا در مدار خورشید حرکت کرده و از ستاره ها در موقعیت های مختلف تصویربرداری خواهد کرد و به این شکل قادر خواهد بود نقشه ای سه بعدی از کهکشان راه شیری فراهم آورد.

کد خبر 238939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز