همشهری آنلاین: یک پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری بر اساس یک پژوهش میدانی اظهار کرد: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان به این نتیجه رسید که حداقل سن مصرف سیگار در بین پسران به ۱۴ و در بین دختران به ۱۷ سال کاهش یافته است.

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این پژوهش میدانی بین 4620 دختر و پسر 14 تا 19 ساله انجام شده است، گفت: این پژوهش در نیمه نخست سال جاری انجام و نتایج آن به تازگی استنباط شده است.

وی افزود: این پژوهش در شهرهای تهران، اصفهان، رشت و مشهد انجام شده و جوانان این شهرها یکی از اصلی‌ترین علل مصرف سیگار را دوستان و گروه همسالانی دانسته‌اند که در میان آنها قرار دارند و موجب تشویق آنها به مصرف سیگار شده‌اند.

به گفته این پژوهشگر علوم اجتماعی 90 درصد جوانان مورد پرسش، تک فروشی سیگار در مغازه‌ها و دکه‌های فروش جراید را عامل اصلی سهل الوصول بودن گرایش به سیگار دانستند.

ابهری با تاکید بر اینکه نهادهای متولی باید نسبت به برخورد قانونی با فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال اقدام کنند گفت: رسانه‌ها نیز در بیان زیاندهی‌های این رفتار نابهنجار تلاش چشمگیری نداشته و صدا و سیما باید در این زمینه با آموزش جوانان و خانواده‌ها، زیان‌های ناشی از مصرف سیگار را به آنها انتقال دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 90 درصد از جوانان مورد پرسش در مسیر خانه و مدرسه و نیز مهمانی‌های دوستانه سیگار را برای اولین بار تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: علاوه بر سیگار قلیان نیز از پدیده‌هایی است که 70 درصد جوانان مصرف آن را به دلیل استعمال در مجامع عمومی و نیز پیک نیک‌ها تجربه کرده‌اند.

کد خبر 238878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز