همشهری آنلاین: قانونگذاران اروپایی این هفته مقررات جدیدی را برای بازار چند میلیارد دلاری دخانیات تصویب کردند، از جمله هشدارهای بهداشتی شدید بزرگتر روی بسته‌های سیگار و ممنوعیت سیگارهای منتول‌ و سایر سیگارهای رایحه‌دار برای محدود کردن بیشتر سیگار کشیدن. البته این نمایندگان محدودیت‌های سخت بر سیگارهای الکترونیک را تصویب نکردند.

smoking

به گزارش آسوشیتدپرس تصویب این مقررات در پارلمان اروپا در استراسبورگ پس از ماه‌ها مجادله گزنده و کارزار به طور نامعمول قدرتمند لابی کردن بوسیله صنعت دخانیات که این مقررات را نامنتناسب و محدود کننده آزادی مصرف‌کنندگان معرفی می‌کردند، انجام می‌گیرد.

این پارلمان بسیاری از استدلال‌های صنعت دخانیات را رد کرد و با نسخه اندکی تخفیف‌داده شده مقررات پیشنهادی موافقت کرد.

بر مبنای این رای این قانونگذاران برچسب‌های هشداردهنده - شامل تصاویر هولناک برای مثال ریه‌های مبتلا به سرطان- باید بیش از 65 درصد سطح پاکت‌های سیگار را بپوشاند و در بالای لوگوی برند نشان داده شود. برچسب‌های هشداردهنده فعلی فقط 30 تا 40 درصد پاکت‌ها را می‌پوشاند.

این مقررات پیش از آنکه جنبه اجرایی به خود بگیرد، باید از لحاظ برخی از موارد مورد مصالحه 28 دولت عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد. دیپلمات‌ها می‌گویند توافق در این زمینه ممکن است تا پایان سال طول بکشد.

قوانین جدید بوسیله مقامات سازمان جهانی بهداشت و مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا به عنوان نقطه عطفی مهم - اما نه پایان تلاش‌شان برای جلوگیری از سیگار کشیدن افراد و محافظت از نوجوانان از حتی امتحان کردن یک سیگار- شمرده شده است.

ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی، محدود کردن آگهی‌های شرکت‌های دخانیات، سایر اقدامات در دهه گذشته باعث شده است که شمار سیگاری‌ها از 40 درصد جمعیت 500 میلیونی شهروندان اتحادیه اروپا به 28 درصد در زمان حاضر کاهش یابد.

با این وجود درمان بیماری‌های مربوط به سیگار هنوز هر سال 25 میلیارد یورو (34 میلیارد دلار) هزینه ایجاد می‌کند و تخمین زده می‌شود که هر سال 700 هزار مرگ مربوط به سیگار در این اتحادیه 28 کشوری رخ دهد.

قانونگذاران پارلمان اروپا به وضع محدودیت‌های جدیدی درباره آگهی برای سیگارهای الکترونیکی رای دادند، اما محدود کردن استفاده از آنها برای مصارف پزشکی صرف را تایید نکردند. 

این فرآورده باتری‌دار که در ایالات متحده و کشورهای اروپایی طرفداران زیادی پیدا کرده است، نیکوتین را به بخاری قابل‌استنشاق بدل می‌کند، اغلب به عنوان جایگزین کمتر زیانبار فراورده‌های دخانی تبلیغ می‌شود. بسیاری از کارشناسان بهداشتی می‌گویند سیگارهای الکترونیکی برای افرادی که سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند یا مصرف نیکوتین‌شان را کم کنند، مفید هستند.

آماندا پروگا، کارشناس کنترل دخانیات در سازمان جهانی بهداشت در ژنو می‌‌گوید وضع مقررات درباره سیگارهای الکترونیکی لزوما بد نیست و سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر در حال بررسی ایمنی و کارآیی این محصول است. او گفت: "به نظر ما سیگارهای الکترونیکی می‌توانند مفید باشند، اما ما نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. ما تا به حال آنها را رد نکرده‌ایم. به نظر ما این محصول می‌تواند برای برخی از سیگاری‌ها مفید باشد."

کد خبر 234498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز