سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

معرفی کتاب> به مناسبت هفته‌ی کتاب، هشت جرعه کتاب را از هشت نوجوان برنده‌ی مسابقه‌های معرفی کتاب در تخته‌سیاه‌های تابستانی هفته‌نامه‌ی دوچرخه، بخوانید و با آن‌ها آشنا شوید.

۸ جرعه کتاب، به مناسبت هفته‌ی کتاب

انتظار شیرین

وقتی جنگ شروع شد از کسی نظرخواهی نکرد. از آرمن نپرسید که آیا دلش می‌خواهد نابینا باشد یا نه؟! از مادر یاسمین نپرسید که دلش یک بچه‌ی عقب‌مانده می‌خواهد یا نه؟ و از بهنام نپرسید که دلش یک بابای نابینا می‌خواهد یا نه؟! بله! جنگ شروع شد و این‌همه صبر و بی‌قراری برای یک بابای نابینا؟ شاید هم این غریبه پدر بهنام نیست، مگر عکس‌هایش را ندیده‌ای؟ ندیده‌ای چه‌قدر جوان و زیبا بوده؟ کجای این پیرمرد شبیه پدر بهنام است؟

«فقط بابا می‌تواند من‌را از خواب بیدار کند» پنجره‌ای باز به حکایت قدیمی جنگ و افراد درگیر با آن است.

مریم رضایی، ۱۵ ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

فقط بابا می‌تواند من‌را از خواب بیدار کند

نویسنده: مژگان بابامرندی

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۸۸۷۲۱۲۷۰)

* * *

روزهای سخت نوجوانی

این کتاب بخشی از زندگی سارا، دختری نوجوان را روایت می‌کند و از اتفاقی می‌گوید که در این دوران برای تنها برادرش، چارلی می‌افتد. چارلی دچار مشکل عقب‌ماند‌گی ذهنی است. سارا در این دوره ‌ از خود راضی نیست و دارای احساسات و عواطف ناپایداری است. هنگامی که اتفاقی زندگی او و اطرافیانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تازه به حقایق زندگی‌اش و به چیزهایی می‌رسدکه تا به حال کمبودشان را احساس می‌کرده. گاهی سنگلاخ‌های زندگی در سر راهمان درک بهتری از زندگی به ما می‌دهند.

«تابستان قوها» با حجم کم، اهمیت و پرداختن به مسایل و مشکلات دوران بلوغ و هم‌چنین با داشتن داستانی جذاب و پرکشش برای خواندن توصیه می‌شود. این کتاب توانسته برنده‌ی جایزه‌ی نیوبری در سال ۱۹۷۱ شود.

رودابه آشورپوری از قائم‌شهر

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

تابستان قوها

نویسنده: بتسی بایارس

مترجم: پروین علی‌پور

ناشر: افق (۶۶۴۱۳۳۶۷)

* * *

وقتی سرخپوست باشی

«به دنیا که آمدم توی مغزم آب بود.»

خواندن چند خط ابتدایی این کتاب کافی است تا آدم بفهمد با چه چیز بانمکی سر و کار دارد. قصه، زندگی جونیور است که در اقامتگاه سرخپوستان زندگی می‌کند. او به دنیا که آمد، به قول خودش همه چیز شلم شوربا بود. هم وضع خودش و مغزش و جسمش و هم خانواده‌اش. شاید کمی کتاب تلخی باشد، اما هرچه هست از اول تا آخرش می‌خندی و داستان غم‌ها را هم دوست داشتنی می‌کند. به قول نیل گیمن: این کتاب «از هر نظر عالی،‌گزنده و واقعاً خنده‌دار» است.

کیمیا محمد دوست، ۱۴ ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از رشت

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

خاطرات صد در صد واقعی یک سرخپوست نیمه‌وقت

نویسنده: شرمن الکسی

مترجم: رضی هیرمندی

ناشر: افق (۶۶۴۱۳۳۶۷)

* * *

ساده با پایان‌بندی‌های جالب

«عمویت شاعر بود!» جمله‌ای که باعث می‌شود جوانی عرب تصمیم بگیرد چند شعر را برای یک نشریه بفرستد و مطمئن باشد ذوق شعری‌ای که از عمویش به ارث برده، باعث خواهد شد که حتماً شعرهایش چاپ شوند و درنهایت با پاسخ جالبی از طرف مسئولان مجله روبه‌رو می‌شود. البته افتادن در جریان چگونگی فرستادن شعرها و کامل کردن آن‌هاست که داستانِ «عمویت شاعر بود» را جالب کرده‌است. در این مجموعه دوازده داستان از دوازده کشور جهان جمع‌آوری شده است. فضای ساده و فانتزی و پایان‌بندی جالب این داستان‌ها باعث می‌شود که بعد از خواندن هر کدامشان دلتان بخواهد سراغ بعدی بروید.

فاطمه ترجمان‌

خبرنگار جوان هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

عمویت شاعر بود!

نویسنده: گروه نویسندگان

مترجم: محسن سلیمانی

ناشر: سروش (۸۸۳۰۹۰۵۱)

* * *

فردریک و دره‌ی بهشت

داستان این کتاب در مورد چند اژدهاست که در ارتفاعات، ارتفاعاتی که هنوز انسان‌ آن‌ها را کشف نکرده است، زندگی می‌کنند . بعد ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد .خبر می‌رسد انسان‌ها این‌جا را هم پیدا کردند و در  مدت کمی به آن می‌رسند. پیرترین اژدها از جایی حرف می‌زند که مسیرش را هم به خاطر نمی‌آورد. دره‌ای امن که محل قبلی سکونت اژدها و دوستانش بوده است. حرف‌های او را هیچ‌کس به جز فردریک، اژدهایی جوان، باور نمی‌کند.

او تصمیم می‌گیرد این دره را پیدا کند. در این راه دوستان بسیاری هم همراهی‌اش می‌کند. اگر علاقمندید از سرنوشت فردریک و دوستانش مطلع شوید یا برایتان جالب است بدانید دره‌ی بهشت وجود دارد یا نه این کتاب را بخوانید. کتابی ماجراجویانه، مهیج و پر از رمز و راز که در اخر موجوداتی افسانه‌ای در جبهه‌های خیر و شر با هم در نبردند.

زهرا عرب‌زاده از محلات

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

اژدها سوار

نویسنده: کرنلیا فونکه

مترجم: گلبرگ درویشیان

ناشر: نشر چشمه (۶۶۴۹۲۵۲۴)

* * *

یک تابستان متفاوت

«در ییلاق» ماجرای تابستان یک پسر نوجوان روستایی است که با تابستان‌های شهر فرق می‌کند. وقتی ارسلان گله‌داری را برای جلال توضیح می‌دهد، به طور مستقیم با خواننده ارتباط برقرار می‌کند و مخاطب حس می‌کند که روی سخن ارسلان با اوست و با جلال همذات پنداری می‌کند. همین ویژگی باعث جذابیت و کشش داستان می‌شود. نثر ادبی و جذاب کتاب، خواننده‌ی نوجوان را غرق در یک زندگی روستایی می‌کند. نکته‌ی اصلی داستان ساده‌دلی بچه‌ها و علاقه‌شان به چیزهای ساده است. کتاب کمک می‌کند با فرهنگ و زندگی روستاهای کشور بیش‌تر آشنا شویم.

آریا تولایی از رشت

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

در ییلاق

نویسنده: محمدرضا بایرامی

ناشر: سوره‌ی مهر (۶۱۹۴۲)

* * *

ورق زدن کتاب‌های قدیمی

اگر تو هم از آن دسته آدم‌هایی هستی که هیچ علاقه‌ای به کتاب‌های قدیمی نداری، کمی تجدید‌نظر بد نیست؛ اگرنه این کتاب از دستت می‌رود.«جین ایر» روایت دختری است با قلبی پاک و چهره‌ای معمولی، که به اَدِل کوچولوی فرانسوی درس می‌دهد. اما خودش درس‌های بزرگ‌تری می‌آموزد. با آدم‌های عجیب و غریبی آشنا می‌شود و عشقی شیرین را تجربه می‌کند. عشقی که بعد از سال‌ها دوری، باز هم تازه است و کهنه نمی‌شود. در این عمارت بزرگ...

پروانه حیدری، ۱۵ ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از پردیس

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

جین ایر

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: رضا رضایی

ناشر: نشر نی (۸۸۹۱۳۷۰۱)

* * *

دروس ژانر وحشت!

یادگیری دروس و حفظ آن، برای من کار جان‌کاهی است، اما اگر کتابی علمی به شیوه‌ی داستانی و با زبان طنز نوشته شده باشد، برای دانش‌آموزی که مرتب بر سر خود و کتب درسی‌اش می‌زند، مناسب است.

برای یادگیری بعضی از محتویات غیرقابل هضم علوم تجربی، در شاخه‌ی میکروب‌ها، بیماری‌ها و باکتری‌ها، سری کتاب‌های علوم ترسناک برای نوجوانان مناسب است.

از ویژگی‌های مثبت این کتاب می‌توان به تصویرهای بامزه و جالب و داستان طنز و روان آن اشاره کرد. تصاویر سیاه و سفید و کشش نسبتاً کم کتاب را هم می‌توان از ویژگی‌های منفی آن دانست.

ایلیا جعفری، ۱۴ ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از مشهد

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

میکروب‌های ترسناک

نویسنده: نیک آرنولد

مترجم: سارا طاهر

ناشر: پیدایش (۶۶۴۹۹۲۴۳)

کد خبر 238794
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز