مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنها یک هفته پس از قتل یک خبرنگار زن در افغانستان، خبرنگار زن دیگری از رادیو افغانستان در خانه خود به قتل رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا زکیه زکی مدیر و خبرنگار شبکه رادیویی «صلح» روز چهارشنبه 16 خرداد در خانه خود واقع در شمال کابل در حالی که در کنار فرزند خود خفته بود مورد هدف هفت گلوله قرار گرفت و جان سپرد.

زکی یکی از موفق‌ترین خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در افغانستان بوده، وی علاوه بر مسوولیت شبکه رادیویی «صلح» مدیریت یک مدرسه محلی را نیز بر عهده داشت و در سال 2005 کاندیدای نمایندگی مجلس افغانستان شده بود.

هفته گذشته نیز سنگا آماچ، مجری یک شبکه تلویزیونی خصوصی افغانستان به ضرب گلوله در کابل کشته شده بود. بر اساس اخبار منتشر شده، هر دوی این خبرنگاران، پیش از کشته شدن پیام‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده بودند که در متن این پیام‌ها، از آن‌ها خواسته شده بود که دست از کارشان و تهیه خبر بردارند.

عبدالحمید مبارز، یکی دیگر از خبرنگاران مستقل و رییس کمیسیون رسانه‌های جنوب آسیا، نیز در این خصوص گفت: "این ضایعه‌ای بزرگ برای ماست."

"وی مادر شش فرزند و خبرنگاری بی‌نظیر بود. مسلما جای خالی وی، فقدانی بزرگ برای ما محسوب خواهد شد، اما ما همچنان به مبارزه‌مان جهت ایجاد آزادی رسانه‌ها در افغانستان ادامه خواهیم داد. زکی یکی از بزرگترین حامیان حقوق زنان در افغانستان بود."

بستگان خبرنگار مقتول افغان زکیه زکی در اطراف جنازه او- عکس:شاه مارای- فرانس‌پرس

یک خبرنگار زن نیز با بیان این موضوع که او نیز تهدید شده، گفت: "در حالی که برای پوشش خبری یک کنفرانس مطبوعاتی به سمت هتل می‌رفتم، راننده تاکسی به من هشدار داد که دست از کارم بکشم. "

وی گفت: "خانم ها نباید خبرنگار شوند. مواظب خودت باش وگرنه مورد هدف گلوله قرار خواهی گرفت."

خبرنگاران زن در افغانستان، علاوه بر تمام مشکلات، گاهی نیز برای ادامه‌ی کار خود با اعضای خانواده درگیر هستند.

دو سال قبل یک مجری زن سرشناس در کابل، توسط تنی چند از اعضای خانواده‌اش به دلیل بد نام کردن خانواده با اجرای برنامه در تلویزیون کشته شده بود.

کد خبر 23847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز