گروه حوادث: مجرم سابقه دار به بهانه کمک به افراد مسن، چک آنها را در بانک با پول نقد عوض می‌کرد تا نقشه‌ای را که در سر داشت عملی کند.

حوادث

این مرد و همدستش در جریان یکی از کلاهبرداری‌هایشان، چک یک میلیونی را به 135میلیون تومان افزایش داده و آن را در بانک نقد کردند.مدتی قبل مأموران پلیس آگاهی مازندران در جریان دستبرد میلیونی به‌حساب مشتری یکی از بانک‌های ساری قرار گرفتند و تحقیقات خود را آغاز کردند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که صاحب حساب، چند روز قبل‌تر چکی به مبلغ یک میلیون تومان به فردی داده بود اما پس از آن متوجه شده بود که به جای یک میلیون تومان، 135میلیون تومان از حسابش برداشت شده بود. با شکایت صاحب حساب، مأموران به سراغ فردی رفتند که چک را از او دریافت کرده بود.

این مرد وقتی به اداره آگاهی احضار شد از ماجرای کلاهبرداری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: روزی که چک را به بانک بردم تا نقد کنم، بانک شلوغ بود. شماره گرفتم و توی نوبت ایستادم که در همین هنگام مرد جوانی سر صحبت را باز کرد و بعد از دقایقی گفت که می‌تواند چک مرا با پول نقد عوض کند تا دیگر لازم نباشد که در صف بمانم.

وی ادامه داد: با توجه به سنم، حوصله ماندن در صف را نداشتم. از طرفی مرد جوان اصرار داشت که وقتی نوبت او برسد، هم کار خودش را انجام می‌دهد و هم چک مرا وصول می‌کند برای همین قبول کردم و بعد از گرفتن یک میلیون تومان پول نقد از او، چک یک میلیونی را به وی دادم و از بانک خارج شدم.با اظهارات این مرد، مأموران دریافتند که با یک باند جعل روبه‌رو هستند، باندی که با شگردی تکراری دست به سرقت از حساب افراد ثروتمند، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌زدند.

سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران با بیان این خبر به همشهری گفت: ما با شگرد این باند آشنا بودیم چراکه قبلا هم کلاهبرداری‌هایی با این روش در شهرهای مختلف انجام شده بود.وی ادامه داد: اعضای اینگونه باندها، راهی بانک‌ها می‌شوند و بعد از شناسایی افراد مسن که چک شرکت، سازمان یا فرد ثروتمندی را برای نقد کردن به بانک آورده‌اند، به سراغ آنها رفته و به بهانه اینکه حاضرند چک را با پول نقد عوض کنند، آنها را فریب می‌دهند.

فریب‌خوردگان نیز که حوصله ماندن در صف را ندارند، به تصور اینکه طرف مقابل قصد کمک کردن به او را دارد، چک را با پول نقد عوض می‌کنند و از بانک خارج می‌شوند. پس از آن جاعلان که به همین راحتی چک فرد یا شرکت معتبری را به‌دست آورده‌اند از بانک خارج می‌شوند و با تجهیزاتی که در اختیار دارند، اقدام به جعل کرده و رقم چک را چندین برابر می‌کنند. سپس با چک جعلی دوباره به بانک می‌روند و با توجه به اینکه حساب موردنظرشان معمولا پر از پول است، چک جعلی را به راحتی در بانک نقد کرده و از این طریق نقشه خود را عملی می‌کنند.

سرهنگ عظیمی با اشاره به اینکه کارآگاهان با بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته توانستند یکی از کلاهبرداران را شناسایی کنند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌داد مردی که چک جعلی را در بانک نقد کرده بود، یک مجرم سابقه دار به نام فرشید است که قبلا هم دستگیر و راهی زندان شده بود. وی اظهار داشت: با تحقیقات انجام شده، محل اختفای این مرد شناسایی شد و مأموران با دستگیری او دریافتند که مرد جوان با همدستی یکی از دوستانش که در جعل مدارک تبحر زیادی دارد دست به این کلاهبرداری زده است.

رئیس پلیس آگاهی استان مازندران تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌داد که فرشید همان کسی بود که با حضور در بانک، مرد مسن را فریب داده و در ازای دریافت پول نقد، چک را از او گرفته بود. همدستش وظیفه جعل را بر عهده داشت و با تجهیزاتی که تهیه کرده بود، طوری کار جعل را انجام داده بود که هیچ‌کس متوجه جعلی بودن چک نشده بود.وی گفت: هر دو متهم بعد از دستگیری به کلاهبرداری 135میلیون تومان اقرار کردند و هم‌اکنون تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم احتمالی آنها ادامه دارد.

کد خبر 238369
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز