همشهری‌آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سال آبی جاری را از لحاظ وضع بارش‌ها، سالی نرمال پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، محمد حاج رسولی‌ها در در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب گفت: حجم رواناب‌های کشور در مقایسه با دوره درازمدت 46 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به شش سال خشکسالی پیاپی در کشور اظهار داشت: برای تامین آب شرب محدودیت هایی وجود داشته است اما با سیاست هایی که اجرا شد، در بیشتر نقاط پرجمعیت آب موردنیاز تامین شده است.

وی تصریح کرد: به برکت ظرفیت بالایی که در سدسازی کشور ایجاد شده است، موضوع تامین آب در خشکسالی های پیاپی مدیریت شد.

حاج رسولی‌ها درباره پیش بینی بارش ها در سال آبی جاری، گفت: در فصل پاییز تنها 25 درصد بارش های کل سال رخ می دهد و در زمان کنونی بارش ها شش درصد در مقایسه با درازمدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری در پنج حوضه از شش حوضه اصلی آبریز ( غیر از حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان) شرایط نرمال بارندگی پیش بینی شده است و امسال از لحاظ میزان بارش، سال خشکی را نخواهیم داشت.

حاج رسولی‌ها درخصوص طرح‌های انتقال آب گفت: در زمان کنونی، شمار طرح های انتقال آب کمتر از انگشتان دست بوده و تمام این طرح ها نیز برای تامین آب شرب است و از آب بازگشتی و پساب برای تامین آب صنعت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با ساز و کاری که دولت تصویب کرده است، تمام طرح های انتقال آب باید در شورای عالی آب بررسی و اجرای آنها تصویب شود.

حاج رسولی ها اظهار داشت: در زمان کنونی 158 سد با بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد و ساخت 60 سد در برنامه پنجم توسعه در اولویت قرار داده شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای برنامه پنجم، 37 سد به مرحله بهره برداری یا آبگیری رسیده است و می توانیم از سرمایه گذاریی صورت گرفته، بهره ببریم.

به گفته وی، تا پایان برنامه پنجم 23 سد آماده بهره‌برداری خواهد شد.

کد خبر 238233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز