کارشناسان انجمن جانورشناسی لندن موفق شدند ردپای یک گربه بسیار نادر و ناشناخته به نام گربه بورنئویی موسوم به bay cat با نام علمی Paradofelis badia را در جنگل‌های جزیره بورنئو در جنوب مالزی کشف کردند.

ثبت تصاویر جدید از گونه بسیار نادر گربه بورنئویی

 تصویر این گربه تا پیش از این تنها در چند مورد معدود توسط دوربین‌های نصب‌شده در جنگل‌های این منطقه به ثبت رسیده بود. در واقع این نخستین بار پس از سال 2003میلادی است که تصویر این جانور در حیات وحش به ثبت می‌رسد. بنابر اعلام این کارشناسان در این تحقیقات بسیار بیشتر از گذشته تصاویری از این گربه همراه با شواهدی از 4گونه گربه وحشی دیگر به ثبت رسیده است. این منطقه دارای جنگل‌های مملو از درخت است و محققان براین باور بودند که موفق به یافتن این گربه‌ها در این مکان نخواهند شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال‌مانیتور، در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که در آن فهرستی از اسامی گونه‌های در معرض خطر انقراض آمده، تشریح شده که ظاهرا گربه‌های وحشی بورنئویی وابسته به جنگل هستند و متأسفانه نابودی زیستگاه‌های آنها که از پیامدهای قطع درختان جنگل با اهداف تجاری و استحصال روغن خرماست، جمعیت این‌گونه از گربه‌های وحشی کمیاب را به خطر انداخته است. درصورتی که جنگل‌زدایی در بورنئو با همین روند ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020میلادی، جمعیت این گربه‌ها از 50درصد به کمتر از یک سوم کاهش یابد.

کد خبر 238071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز