اعضای شورای پول و اعتبار درباره بازنگری در سیاست‌های پولی دچار تردید هستند و برخلاف انتظارها و وعده‌ها در نشست عصر روز سه‌شنبه این شورا نه نرخ سود بانکی افزایش یافت و نه نرخ اوراق مشارکت.

گزارش چندخطی بانک مرکزی از نشست شورای یادشده هم کلی و فاقد اثربخشی لازم بود تا این ابهام مطرح شود که آیا مردان اقتصادی دولت دچار اختلاف‌نظر هستند؟به گزارش همشهری، هرچند ولی‌الله سیف در نشست سه‌شنبه عصر کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که افزایش نرخ سود بانکی به مصلحت نیست و تنها نرخ اوراق مشارکت افزایش خواهد یافت، اما با تغییر دستور نشست شورای پول و اعتبار، این پیام به اقتصاد ایران منتقل شد که هنوز برنامه مشخصی برای کنترل نقدینگی و مهار تورم در دست نیست. بانک مرکزی در خبری کوتاه و کلی از نشست شورای پول و اعتبار اعلام کرد: دراین جلسه بخش دوم گزارش تحولات اقتصاد کلان، مباحث مربوط به تأمین مالی طرح مسکن مهر از محل منابع بانک مرکزی و آثار پولی و اقتصادی آن مطرح ودرخصوص ابعاد آن بحث و تبادل نظر شد که ادامه گزارش مذکور درجلسه آتی این شورا مطرح خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: با چرخش 180درجه‌ای موضع وزیر اقتصاد و اعلام اینکه افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار شورا نیست، به‌نظر می‌رسد که دولت مصمم است تا تأمین مالی طرح‌های‌ عمرانی را از طریق اوراق مشارکت انجام دهد اما این سؤال مطرح است که درصورت افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، نقدینگی در سطح جامعه جمع‌خواهد شد یا اینکه انتقال نقدینگی در سطح جابه‌جایی سپرده‌های بانکی و یا نقدینگی بورس صورت می‌گیرد؟

هنوز هیچ مقام رسمی درباره علت عدم‌بازنگری در سیاست‌های پولی اظهارنظر نکرده است، درحالی‌که پیش از این محمد نهاوندیان از افراد نزدیک به رئیس‌جمهور و عضو شورای پول و اعتبار اعلام کرده بود که نرخ سود بانکی تغییر می‌کند. افزون بر این از ابتدای فعالیت این دولت، وزیر اقتصاد بارها از پایین نگهداشتن نرخ سود بانکی از نرخ تورم انتقاد کرده بود.

کد خبر 237944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز