گروه اقتصادی- رضا کربلایی: نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی‌کند و ابتدا باید تورم را مهار کنیم. این تازه‌ترین مواضع رئیس‌کل بانک مرکزی ایران است.

اقتصاد -

ولی‌الله سیف که پیش‌تر پایین نگه‌داشتن نرخ سود سپرده‌های بانکی را تنبیه سپرده‌گذاران بانکی توصیف کرده بود، روز گذشته در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر سیاست بانک مرکزی در‌قبال منافع سپرده‌گذاران تأکید کرد که اولویت برنامه‌های او در بانک مرکزی مهار تورم است، اما نگفت درصورت باقی‌ماندن شکاف بین نرخ تورم و نرخ سود سپرده‌های بانکی، چگونه می‌خواهد نقدینگی در دست مردم را به بانک‌ها برگرداند.

همزمان محمد نهاوندیان، عضو شورای پول و اعتبار و رئیس اتاق ایران، دفاع برخی کارشناسان از اصلاح نرخ سود سپرده‌های بانکی را به واسطه افزایش هزینه بخش‌های اقتصادی به نقد کشید و همسو با ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: باید آتش تورم را مهار کنیم. اظهارنظر او البته با واکنش صریح آیت‌الله موسوی بجنوردی از مدافعان سرسخت قانون فعلی بانکداری بدون ربا و عضو شورای فقهی بانک مرکزی مواجه شد که معتقد بود باید ارزش سپرده‌های بانکی متناسب با تورم حفظ شود.

حلقه مفقوده در سیاست‌های پولی و اعتباری دولت یازدهم به روشن‌شدن جهت‌گیری بانک مرکزی را شاید بتوان در مواضع هاشم بت‌شکن مدیر یک بانک خصوصی جست‌وجو کرد که صراحتا اعلام کرد:باید از تعداد اعضای دولتی در شورای پول و اعتبار کاسته شود تا استقلال بانک مرکزی افزایش یابد؛ اظهارنظری همسو با مواضع وزیر اقتصاد که اعلام کرد باید سلطه دولت از روی بانک مرکزی برداشته شود.

به گزارش همشهری، ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جهت‌گیری نظام بانکی، تحقق تعادل در بازار است که البته این تعادل در حال حاضر وجود ندارد. وی افزود: با اجرای برنامه‌های تنظیم‌شده باید به آن تعادل برسیم، اما هم‌اکنون ضریب تورم خیلی بالاست و این مسئله مطرح است که آیا نرخ سود باید افزایش یابد یا در ابتدا تورم کنترل شود؟ وی تأکید کرد: باید در درجه اول، برنامه‌هایی برای مهار و کاهش نرخ تورم انجام شود و پس از ایجاد تعادل نسبی بین نرخ سود و نرخ تورم تعادل برقرار کرد. سیف در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ سود در سال‌جاری تغییر می‌کند، گفت: نرخ سود بانکی فعلاً تغییر نمی‌کند، اما اجازه بدهید برنامه‌های اقتصادی براساس تصمیماتی که در مجامع بانکی گرفته می‌شود، اجرا و اعلام شود و به شکل فعلی بیان آنها چندان مطلوب نیست. وی تأکید کرد: هدف اصلی ایجاد تعادل در اقتصاد است و باید به این سمت حرکت کرد.

برنامه ضربتی برای بازار ارز نداریم

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه همایش بانکداری اسلامی گفت: تناسب‌سازی نرخ سود بانکی و تورم در شرایط کاهش تورم است و برنامه ضربتی در بازار ارز نداریم.او از تحلیل‌های مطرح شده بر اظهاراتش در مورد لزوم تناسب‌سازی‌ نرخ سود بانکی با تورم گلایه کرد و گفت: اصل این مسئله درست است، منتهی تحلیل‌هایی که روی این اظهارات من انجام شد، نادرست است. وی گفت: برای ایجاد تناسب میان نرخ سود بانکی و تورم اول باید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، در یک شرایط تعادلی نرخ تورم کاهش یافته و با نرخ سود تعادل پیدا کند.

به سلطه دولت بر بانک مرکزی پایان دهیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این همایش با بیان اینکه اگر بانک مرکزی می‌خواهد از استقلال لازم برخوردار شود باید از زیر سلطه‌ مالی دولت خارج شود، گفت: هماهنگی در سیاست‌های مالی شرط لازم برای توفیق برنامه‌های اقتصادی دولت است و برای رسیدن به این هدف باید درک واحد نسبت به مشکلات اقتصادی کشور در مجموعه اقتصادی دولت و حاکمیت وجود داشته باشد. وی گفت: مداخله گسترده دولت در سیاست‌های پولی که نمونه آن تسهیلات تکلیفی و تعیین دستوری نرخ ارز بوده موجب شده تا بانک‌ها تحت فشار قرار بگیرند. به گفته طیب‌نیا عدم‌تناسب بین نرخ سود سپرده و تورم عامل دیگری است که زمان شبکه بانکی در جذب سپرده را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی، پایین‌بودن سرمایه بانک‌ها خصوصا بانک‌های دولتی و عدم‌ساماندهی نهادهای غیرمتشکل پولی از چالش‌های دیگر اقتصاد کشور است. به گفته وزیر اقتصاد اگر بانک مرکزی می‌خواهد وظیفه خود را به نحو مناسب انجام دهد و از استقلال برخوردار باشد، باید ابتدا این چالش‌ها تدبیر شود و هماهنگی در سیاست‌های پولی و مالی به‌وجود‌آید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که با هدایت منابع بانکی به سمت طرح‌های دارای توجیه اقتصادی این امکان فراهم شود تا سرمایه‌گذاران در سیستم بانکی از سود واقعی بهره‌مند شوند.

کد خبر 229725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز