همشهری آنلاین: با پهن شدن پارچه سبز در وسط حسینیه، تمامی قلک‌هایی که از سال قبل تحویل مردم شده بود، دور تا دور پارچه چیده و مراسم قلک شکنی همراه با آیین‌هایی عاشورایی آغاز می‌شود.‌

قلک شکنی

قلک شکنی، رسم عاشورایی اهالی بربری محله قائمشهر بوده که هر سال همزمان با شب اول محرم اجرا می‌شود.

قلک شکنی از رسوم عاشوایی اهالی بربری محله شهرستان قائمشهر بوده که از هشت سال پیش تاکنون رواج داشته و هر سال باشکوه تر از سال قبل برپا می شود و این آیین امسال نیز همزمان با شب اول ماه محرم با حضور مداحان، پیرغلامان و عزاداران حسینی برگزار شد.

مراسم با پهن کردن پارچه های سبز در وسط حسینیه، چیدن قلک ها و با نشستن افراد برزگ و کوچک دور این پارچه شروع می شود که در ابتدای دو قلک سفالی توسط پیرغلامان شکسته و مابقی قلک پلاستیکی توسط مردم با چاقو پاره می شود و شروع به شمارش نذورات جمع آوری شده می کنند.

متولی و خادم حسینیه بربری محله در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: مراسم قلک شکنی بربری محله، امسال سال هشتم اجرای آن است که هر سال بهتر از سال قبل و برای تامین مخارج حسینیه، برگزار می شود.

سید عباس سیدی موسوی با اشاره به اینکه هرسال هزار و 500 قلک بین مردم توزیع می شود، اظهار داشت: هزار و 600 قلک از شب اول محرم تا چهل و هشتم صفر به مردم تحویل شد و کمک های مردمی و نذورات خرج شب هفتم محرم و هزینه های جاری می شود.

وی با بیان اینکه انگیزه مردم عشق به امام حسین (ع)، خاندان عصمت و طهارت و عشق به ارزشهاست، اظهارداشت: نام مبارک امام حسین (ع) همه را مثل یک زنجیر کنار هم نگه می دارد و با شروع ماه محرم همه عاشقان ادای تکلیف خود را بجا می آورند و با تاسی به این مراسمات، یاد و جایگاه پیشینیان خود را در این حسینیه زنده نگه می دارند.

وی با بیان اینکه بربری محله قائم شهر در برگزاری این مراسم نمونه است، افزود: دلیل این نمونه بودن حسینیه و امامزاده این محل است و خانواده ها به عشق امام حسین (ع) در این مراسمات شرکت می کنند.

همچنین مسئول هیئت امنای حسینیه بربری محله قائم شهر با اشاره به اینکه معمولا از هزار و 500 قلک تحویلی به مردم 800 قلک برگشت داده می شود، گفت: مردم با عشق و علاقه قلک های تحویلی را پر می کنند و همین موجب استقبال خوب و موفق شدن این مراسم شده است.

سید علیرضا موسوی عبدالهی با بیان اینکه مراسم قلک شکنی بربری محله برحسب قلک دهی دوران جنگ تحمیلی است، اظهارداشت: اولین قلک برای حسینیه بربری محله است.

وی بیان کرد: در سال 90 از هزار و 500 قلک تحویلی 661 قلک با 8 میلیون و 700 هزار تومان برگشت به حسینیه بربری محله بوده و همچنین در سال گذشته 9 میلیون و 300 هزار تومان نذورات جمع شد.

وی اشاره کرد: این مراسم سالهای قبل یک هفته مانده به ماه محرم برگزار می شد و در چند سال اخیر در شب اول محرم که به تعداد قلک ها افزوده می شد.

وی با تاکید به اینکه حسینیه بربری محله محور اصلی مراسم قلک شکنی است، اذعان داشت: هر سال با استقبال عاشقان به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می شود.
وی درباره نوحه خوانی بربری که توسط حاج احمد اسلامی و ابوالقاسم پیرزاده اجرا می شد، گفت: این مراسم با دو تا یک بند، یک ضرب، 3 ضرب و 40 ضرب با جوشی نوحه خوان همراه بود.

منبع: مهر

کد خبر 237682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز