سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه ادب وهنر: مراسم پایانی چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید‌آوینی شامگاه ۱۲آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان سازمان سینمایی، مستندسازان و تعدادی از خانواده‌های شهدا در تالار وحدت برگزار شد.

معرفی برگزیدگان چهارمین جایزه‌شهید آوینی

در این مراسم حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با ابراز خوشحالی از اینکه افتخار حضور در مراسمی به نام شهیدآوینی نصیب ما شده است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند این هستیم که بدانیم شهید‌آوینی کیست؟ امروز ایران به شهید‌آوینی با آن قلم زیبا، بیان دلنشین و آثار ماندگار نیازمند است، جهان اسلام هم به نگاه لطیف او نیازمند است. او بیان کرد: شاید یکی از تعاریفی که بتوان درباره شهید آوینی مطرح کرد، این است که او خودش بود. نگران پخش آنچه می‌نگاشت و می‌ساخت نبود و برای جشنواره‌ها هم اثری را نمی‌ساخت بلکه برای دلش و مردمش می‌ساخت.

ایوبی اضافه کرد: شهید آوینی نشان داد این تفکر که هنر برای هنر است، تفکر ناصوابی است و کار او این است که هنر برای هنر تنها نیست بلکه هنر متعهد و دارای رسالت است. هنرمند نگران تأثیر اثرش بر جامعه است، بنابراین امروز بیش از هر چیز نیازمند یک نگاه و هنر متعهد هستیم. در این مراسم از شهید هادی باغبانی و زنده‌یاد طاها کریمی تقدیر شد که پدر و مادر شهید باغبانی در مراسم حضور داشتند اما خانواده طاها کریمی به‌دلیل دوری مسافت، امکان حضور در تهران را پیدا نکردند. همچنین از محمدیوسف زادگان یکی از همکاران شهید‌آوینی با اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدیه جشنواره تقدیر شد.

در آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید‌آوینی برخی برگزیدگان پس از دریافت جایزه خود سخنان کوتاهی را مطرح کردند. محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «آخرین روزهای زمستان» پس از دریافت جایزه خود گفت: ما از زیر شنل مرتضی آوینی درآمده‌ایم و سال‌ها در کنار برادرش حضور داشته‌ایم. اگر اتفاقات تلخی که سال87 رخ داد پیش نمی‌آمد این فیلم در «روایت فتح» ساخته می‌شد، چرا که آخرین روزهای زمستان میراث باقیمانده از روایت فتح است. محمد کارت، کارگردان فیلم مستند «خون‌مردگی» نیز پس از دریافت جایزه خود ابراز امیدواری کرد که زمانی برسد که در ایران هیچ معضل اجتماعی نباشد تا فیلمسازان بخواهند برای آن فیلم بسازند. مرتضی رزاق کریمی هم پس از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت: برای استمرار جریان فیلمسازی‌ در این حوزه فقط بحث جنگ مطرح نیست باید از دفاع‌مقدس و پایداری از ارزش‌ها حمایت جدی صورت گیرد و فکر نکنیم چون جنگ تمام‌شده به این حوزه نباید پرداخته شود بلکه باید از سینمای داستانی آن در این حوزه حمایت شود.

در بخش پایانی مراسم جایزه شهید‌آوینی هم فرزند شهید تندگویان که عضو شورای شهر تهران است، با حضور روی سن و تشکر ویژه از طباطبایی‌نژاد برای برگزاری این مراسم گفت: از جشنواره شهید‌آوینی در سال88 که محمد آفریده یک گروه داوری را آماده کرد و من جزو داوران بودم خاطره دارم. او با اشاره به اینکه آرزو داشتیم یک روز همه‌‌چیز خوب باشد و همه برگردند، گفت: این را هم بگویم که طباطبایی‌نژاد خودش فرزند شهید است و پدرش جزو شهدای 72تن است اما اشاره‌ای در این مراسم نشد و خواستم بگویم که مزار پدر او هم با مزار پدر من فاصله زیادی ندارد.

کد خبر 237676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز