گروه بورس: طرح نهایی حذف کد معاملات گروهی تا ۲ روز آینده در هیأت مدیره سازمان بورس مصوب و ابلاغ می‌شود. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداراین طرح از هفته آینده مشروط بر اینکه از نظر فنی با مشکل مواجه نشود اجرایی خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که در جمع اعضای کمیته رسانه بازار سرمایه سخن می‌گفت، افزود: کد معاملات گروهی موسوم به «ددد» از هفته آینده حذف می‌شود. در تلاش هستیم زمان پایان معاملات را هم به‌تدریج و در چند مرحله و بر حسب ضرورت از ساعت 12به ساعت 14افزایش دهیم.

او با بیان اینکه برای حذف معاملات گروهی به جمع بندی نهایی رسیده‌ایم، افزود: برای انجام این کار موضوع را از 2 دید فنی و قواعد معاملات بررسی کردیم. طبق گزارش کارشناس‌های فنی، حذف کد معاملات گروهی در زمان تخصیص سهام خریداری شده؛ تعداد دفعات معاملات را فقط 13درصد افزایش می‌دهد بنابراین به اعتقاد کارشناسان فنی سازمان بورس، حذف این کد مشکل خاصی برای بازارسهام ایجاد نمی‌کند. او افزود: طبق بررسی‌های آماری در معاملات 7‌ماه نخست سال نزدیک به 93درصد معاملات گروهی در نهایت به یک کد معاملاتی تخصیص داده شده و در5درصد موارد هم این کد فقط به 2 نفر تخصیص یافته و مابقی به 3 کد یا بیشتر تخصیص داده شده است.

شفاف شدن معاملات کارگزاران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نکته اساسی در حذف کد معاملات گروهی، توسعه عدالت در تخصیص‌ها و شفاف شدن صف‌های خرید و فروش بود، افزود: متأسفانه برخی اوقات مشاهده می‌شد معامله گران کارگزاری‌ها، بعضا در تخصیص سهام به مشتری هایشان، عدالت را رعایت نمی‌کردند. به گفته او با حذف کد معاملاتی گروهی، هم از حجم فساد در شبکه کارگزاری کاسته خواهد شد و هم نظارت سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر شفاف‌تر خواهد شد. او تأکید کرد:یکی دیگر از محاسن حذف کد معاملات گروهی، کاهش حجم رفتار‌های توده‌ای و گله وار است، به این ترتیب معامله گران کارگزاری‌ها در خرید سهام بیشتر دقت می‌کنند و از این طریق سطح تحلیل بازار هم خودبه‌خود افزایش می‌یابد. به گفته او با این کار بحث قدیمی و اختلاف بر انگیز رعایت نوبت دستورهای خرید و فروش در کارگزاری‌ها و سامانه ثبت سفارش به‌طور جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

افزایش زمان معاملات

اوتأکید کرد: فعالان بازار با توجه به افزایش حجم بازار و ارزش روزانه معاملات به‌طورمداوم در خواست می‌کردند ساعت معاملات افزایش یابد. در حال حاضر معاملات بورس تا ساعت 12ظهر انجام می‌شود و پس از آن ناظر بازار تا ساعت 14بر اعمال تخصیص‌ها نظارت می‌کند. با حذف کد معاملات گروهی ساعت معاملات بورس می‌تواند تا ساعت 2بعد از ظهر افزایش یابد.

او تأکید کرد: با مدیران بورس تهران و فرابورس جلساتی برگزار شد و پس از انجام بررسی‌های فنی و قانونی قرار شد در گام اول پس از حذف کد معاملات گروهی نیم ساعت به زمان معاملات فعلی بازار سهام افزوده شود. درنظر داریم درصورت کشش بازار و موفقیت‌آمیز‌بودن اجرای طرح هر چند وقت یک‌بار، نیم ساعت دیگر به زمان معاملات اضافه کنیم. به گفته وی به این ترتیب زمان معاملات بورس درصورت فراهم‌بودن شرایط و برحسب ضرورت تا ساعت 2بعد‌از‌ظهر قابل افزایش خواهد بود.

او افزود:افزایش زمان انجام معاملات به‌طور طبیعی روی حجم معاملات و کشف بهتر قیمت به‌دلیل دریافت اطلاعات جدید‌تر اثر مثبت خواهد داشت ضمن اینکه قیمت پایانی معاملات هر روز را به قیمت آغازین معاملات فردا نزدیک‌تر می‌کند و از سوی دیگر فشار بر معامله گران به‌طرز محسوسی کاهش می‌یابد.صالح آبادی تأکید کرد:درصورت فراهم شدن امکانات فنی شخصا علاقه‌مندم معاملات بورس اوراق بهادار در 2بخش صبح و بعد از ظهر پیگیری و انجام شود زیرا این موضوع می‌تواند به شفاف‌تر شدن قیمت‌ها در بورس کمک کند.

افزایش دامنه نوسان فعلا امکان پذیر نیست

او توضیح داد:علاوه برمدیران بورس و فرابورس کانون کارگزاران هم این طرح را تأیید و به سازمان بورس پیشنهاد کرده همزمان با اجرای این طرح ساعت معاملات هم افزایش یابد که ما نیز با آن موافق هستیم. در ضمن هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس پیشنهاد داده درعرضه‌های اولیه فعلا کد معاملات گروهی حذف نشود که این موضوع نیز در طرح اولیه سازمان بورس لحاظ شده است. صالح آبادی ادامه داد: کانون کارگزاران همچنین پیشنهاد کرده دامنه نوسان قیمت سهام افزایش یابد که ما فعلا با اجرای سریع آن موافق نیستیم و قصد داریم بررسی بیشتری در این مورد انجام دهیم.

کد خبر 237639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز