چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس مجمع ملی قانونگذاری تایلند از جمهوری اسلامی‌ایران خواست برای حل اختلافات داخلی این کشور میانجیگری کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این درخواست در جریان دیدار میچاری روچو پان با غلامعلی حداد عادل عنوان شد.

روچو پان میانجیگری ایران را بین دولت و مسلمانان تایلند، کمک به برقراری صلح در این کشور آسیایی خواند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام آمادگی ایران برای این میانجیگری، خواستار آن شد تا بانکوک تحت تاثیر افکار افراطی و ضد بشری آمریکا، مسلمانان را تروریست و افراطی قلمداد نکند.

وی تصریح کرد: باید با عقل و منطق با مسائل داخلی تایلند برخورد شود و با مدیریت صحیح و کارآمد از شعله‌ورشدن آتش اختلافات کاست.

حداد عادل از رئیس مجمع ملی قانونگذاری تایلند خواست ترتیبی اتخاذ کند تا حقوق مسلمانان که در این کشور اقلیت هستند حفظ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دعوت همتای فیلیپینی خود سه شنبه شب وارد مانیل پایتخت این کشور شد.

دیدار با رئیس مجلس نمایندگان فیلیپین و مذاکره با هیات همراه، دیدار با روسای مجالس اندونزی، تایلند و مالزی از دیگر برنامه‌های‌ حداد عادل در مانیل بود.

حدادعادل در این سفر علاوه بر این دیدارها در مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس مجلس نمایندگان فیلیپین نیز شرکت می‌کند.

دیدار با رئیس و اعضای کادر علمی دانشگاه فیلیپین و سخنرانی در جمع دانشگاهیان نیز از دیگر برنامه‌های رئیس مجلس شورای اسلا‌می در مجمع الجزایر فیلیپین است.

حدادعادل را در این سفر حسین شیخ‌الاسلام و حسین سبحانی نیا دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدعلی شهیدی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه و ‌هادی نژادحسینیان دبیرکل مجمع مجالس آسیایی همراهی می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی‌همچنین روز گذشته با نثار تاج گل به مزار ریوال قهرمان ملی فیلیپین به مبارزان استقلال این کشور ادای احترام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می در دیدار همتای فیلیپینی از عزم تهران برای گسترش روابط تجاری، سیاسی، اقتصادی و پارلمانی با فیلیپین خبر داد.

حدادعادل گفت:ایران از سرمایه گذاری متقابل دو کشور و گسترش روابط بخشهای خصوصی دوکشور در بخش بازرگانی حمایت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأسیس مجمع مجالس آسیایی را نقطه عطف و مهم روابط تهران و مانیل خواند وآن را ایجاد رشته‌ای محکم و دائمی‌در روابط ایران و فیلیپین عنوان کرد.

رئیس مجلس نمایندگان فیلیپین نیز در این دیدار از عزم کشورش برای گسترش روابط با ایران خبر داد و گفت: ایران دارای جایگاهی استراتژیک و نفوذی‌معنوی در منطقه بویژه افغانستان‌، عراق‌، سوریه‌، فلسطین و لبنان است و نقش مهمی‌در حفظ صلح و ثبات منطقه دارد.

خوزه دوونشیا با قدردانی از فعالیتهای صنعتی ایران در منطقه میندانائوی فیلیپین گفت: ساخت پالایشگاه در منطقه میندانائو با سرمایه گذاری مشترک ایران و فیلیپین موجب خواهد شد علاوه بر این کشور، کشورهای کامبوج، لائوس‌،ویتنام و چین از آن بهره‌مند شوند.

حق‌همه ‌است

رؤسای مجالس ایران و فیلیپین برحفظ صلح در جهان و بهره‌مندی صلح آمیز همه کشورها از انرژی هسته ای تاکید کردند.

رئیس مجلس شورای اسلا‌می در نشست خبری مشترک با همتای فیلیپینی خود در پاسخ به سئوالی درباره انرژی هسته‌ای گفت: همه بررسی‌ها و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده‌اند که ایران از مسیر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای خارج نشده است.

کد خبر 23759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز