یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

مهدیا گل محمدی: طبیعت نیز گاهی مانند نویسنده‌ها و شرح‌نویسان در حاشیه‌زدن بر متن یدطولایی دارد.

گردشگری

برای نمونه در اطراف دریاچه نمک آران واقع در شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل، باتلاق‌ها و حوض‌های کوچکی وجود دارد که زینت‌بخش این دریاچه است و گاهی حاشیه مهم‌تر از متن می‌نماید.حوض قیلوقه و باتلاق دوکویری در جنوب شرقی دریاچه در کنار جزیره سرگردانی که در بخش جنوبی دریاچه نمک آران قرارگرفته بخشی از این حاشیه‌های مهم‌تر از متن هستند.

خود دریاچه نمک آران نیز هر چند به‌نظر می‌رسد با خشکی و شوره‌زاربودن الفتی دیرینه دارد اما از زیبایی بی‌بهره نیست. حتی چند ساعت پس از بارش باران نیز می‌توان پایین رفتن آب و نمایان‌شدن نمک‌های کرت‌بندی شده را به چشم دید.این دریاچه از غرب به کوه‌های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ ختم می‌شود. وسعت این دریاچه در حدود ۶۴۷ کیلومترمربع و شکلی شبیه به یک مثلث دارد. رأس این مثلث به سمت شمال است. طول قاعده این مثلث ۳۵ کیلومتر و ارتفاع آن ۳۸کیلومتر است.

زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته‌شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده است. عمق نمک این دریاچه بین ۵ ‌تا ۵۴ ‌متر متغیر است که توسط لایه‌های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند. افزون بر این رود‌های مهمی که به این دریاچه وارد می‌شوند در سمت شمال و مغرب قرار دارند و عبارتند از: رود‌ شور، رود کرج، جاجرود، حبله‌رود و قره‌سو. مهم‌ترین ترکیباتی که در دریاچه نمک وجود دارد عبارتند از: کلرید‌سدیم، سولفات سدیم، کلرید‌منیزیم، سولفات منیزیم و... در تاریخ جهانگردان زیادی به نام این دریاچه اشاره کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به مارکوپولو، لرد کرزن و... اشاره کرد.

کد خبر 237500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز