چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از حضور موفق نمایش عروسکی رستم و سهراب، در جشنواره پراگ، 2 گروه تئاتری دیگر نیز در 3 جشنواره بین‌المللی تئاتر حضور خواهند داشت.

کیومرث مرادی با 7 دانشجوی تئاتر دو نمایش «الکترا» و «رومئو و ژولیت» را برای اجرا در نهمین جشنواره سینایا (رومانی) در تیرماه سال جاری آماده می‌کند. این جشنواره توسط انستیتوی بین‌‌المللی تئاتر (ITI) برگزار می‌شود و در دوره گذشته آن، محمد رحمانیان و امیر دژاکام به عنوان نمایندگان ایران حضور داشته‌اند.

حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی سپهر، دو نماینده دیگر ایران در یک جشنواره بین‌المللی دیگرند: جشنواره‌ «آگورا» در کشور بلژیک که در حوزه کودک و نوجوان از 24 تا 29 مهر برگزار خواهد شد. حامد زحمتکش و مهدی فرشیدی سپهر، دو کارگردان نمایش «گاو»‌ند که مدتی پیش در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری اجرا شده بود.

ظاهراً مسئولان برگزاری «آگورا» با ارسال نامه‌ای از این دو کارگردان برای اجرای گاو دعوت کرده‌اند، اما به گفته زحمتکش «اجرای گروه بستگی به هزینه‌‌های سفر دارد. در صورتی که بتوانیم از حمایت‌های کانون و جشنواره بهره‌مند شویم، نمایش را اجرا می‌کنیم، ولی اگر اجرا هم نشود، به عنوان ناظر در جشنواره شرکت خواهیم کرد.»

اما ظاهرا «ماهی قرمز» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران، برای جشنواره‌های دیگر نیز درخشان بوده است. همین گروه با همین نمایش تا 2 روز پیش از آغاز جشنواره بلژیک در ارمنستان خواهند بود تا گاو را در پنجاهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر «هانفیست» نیز اجرا کنند.

این جشنواره 12 تا 22 مهر در شهر ایروان برگزار می‌شود و گروه «ماهی قرمز» از ایران در کنار گروه‌های دیگری از فرانسه، ایتالیا، آلمان، انگلستان و لهستان،‌با نمایش گاو در آن حضور خواهند داشت.

پیش از این، نمایش عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب‌پور نیز با حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی پراگ، در بین 40 کشور، توجه تماشاگران  حاضر در مراسم پایانی جشنواره را جلب کرده بود،به گونه‌ای که به گفته حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، «ایرانیان مقیم پراگ از استقبال مردم و کیفیت بالای اپرای عروسکی رستم و سهراب، به وجد آمدند.»

اما در ایران

اما در ایران،در همان هفته‌ای که جشنواره پراگ در حال اجرا بود، 4 هزار و 179 نفر 4 نمایش مجموعه تئاتر شهر را تماشا کردند. از این بین، پنجره فولاد با میانگین بیش از 570 تماشاگر در سالن اصلی، در صدر است و «ددالوس و ایکاروس»‌ نیز با بیش از 120 نفر در هر اجرا در تالار سایه، در مقام دوم ایستاده است.

«خیال روی خط‌های موازی» نیز سرانجام با هزار و 843 تماشاگر در مجموع 25 اجرا، جای خود را دیروز به «کالون و قیام کاستلیون» داد. این نمایش هر روز ساعت 19:30 به کارگردانی آرش دادگر در تالار چهارسو اجرا می‌شود.

اما «تراژدی تردید» در6 اجرا، میزبان 219 تماشاگر بوده است و قرار است از یکشنبه (20 خرداد) جای خود را در تالار قشقایی به «پینوکیو» محصول مشترک علی‌اصغر رشتی و نسیم احمد‌پور دهد.

در عین حال و همزمان با مجموعه تئاتر شهر، تالار فارابی دانشگاه هنر نیز از دیروز میزبان نمایش «ملکه زیبایی‌ لی‌نین» شد.

این نمایش به کارگردانی مهری لونی هر روز ساعت 17 به روی صحنه می‌رود.

3 نمایش «خیابان‌های خیس»، «آدم آدم است»‌ و «باد شیشه را می‌لرزاند» نیز در 3 سالن تالار مولوی در حال اجرا هستند و «سلطان و سیاه» علی نصیریان نیز هر روز ساعت 19:30در تالار سنگلج هنر‌نمایی می‌کنند.

«بانوی بی‌نشان»، کار گروه تئاتر آیین نیز که به مناسبت ایام فاطمیه در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود، تا پایان خرداد، هر روز ساعت 18 اجرا خواهد شد.

این نمایش که با نگاهی به داستان «کشتی پهلو گرفته» سیدمهدی شجاعی تولید‌شده، تاکنون با استقبال بسیار خوبی مواجه بوده است.

کد خبر 23739

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز