یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: احمد میرعلایی با بنیاد فارابی خداحافظی کرد و جای خود را به محمدرضا جعفری‌جلوه داد.

میرعلایی رفت، جلوه آمد

 میرعلایی در مراسم تودیعش گفت که اطمینان دارد، عمرش را در فارابی بیهوده تلف نکرده است. او به این نکته اشاره کرد که درهای فارابی در 4سال اخیر به روی هیچ‌کس بسته نبوده، حرفی که البته منتقدان عملکرد فارابی خیلی آن‌را قبول ندارند. میرعلایی در این‌باره نیز گفت: برای منتقدان بی‌رحم دعا می‌کنم. بیشترین انتقاد سینماگرانی که میرعلایی از آنها با صفت بی‌رحم یاد کرد، به تولید پروژه‌های فاخر بازمی‌گشت؛ پروژه‌هایی که تعدادشان کم و بودجه‌شان زیاد بود.

محمدرضا جعفری‌جلوه نیز در مراسم معارفه خود در جمع خبرنگاران گفت: آمده‌ام تا اعتبار از دست رفته فارابی را برگردانم. جعفری‌جلوه که در دوران حضورش در معاونت سینمایی در اغلب اظهارنظرهایش گریزی به مفهوم سینمای ملی می‌زد، دیروز هم این کار را کرد و گفت: می‌خواهم سینمای ملی را احیا کنم. حجت‌الله ایوبی نیز که دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران فارابی حضور یافته بود، کارنامه مدیریت میرعلایی را قابل‌قبول دانست.

رئیس سازمان سینمایی در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه باید از زحمات سید‌احمد میرعلایی در 4 سال گذشته تقدیر کرد و گفت: همه ما می‌دانیم که ایشان در دوران سخت و پرسوء‌تفاهمی، به‌ویژه میان جامعه سینمایی و مدیریت سینمای ایران این کشتی‌توفان‌زده را مدیریت کردند و رعایت انصاف این است که همه جوانب را بسنجند.

وی افزود: به هر حال در دوران ایشان کارنامه خوب و قابل دفاعی وجود دارد و باید به آقای میرعلایی دست‌مریزاد گفت اما همه کسانی که در مدیریت فرهنگی دستی دارند می‌دانند که مدیریت فرهنگی کار بسیار مشکلی است و صندلی مدیریت فرهنگی داغ است و در این بین صندلی مدیران سینمایی داغ‌ترین صندلی است. وی ادامه داد: بنده همواره گفته‌ام که در 30سال گذشته مدیران فرهنگی آزموده کم تربیت کرده‌ایم و به اندازه کافی مدیران با تجربه و آشنا به مسائل دینی نداریم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به جایگاه بالای بنیاد سینمای فارابی در سینمای ایران گفت: جایگاه فارابی کاملا مشخص و معلوم است و باید از پایه‌گذاران آن یادی کنیم که خدمات بسیار ماندگاری برای سینمای ایران به‌یادگار گذاشته‌اند و آثار آن را امروز می‌بینیم و نتیجه چنین بنیادی یک سند پرافتخار و ویترین شریف برای انقلاب اسلامی در خارج از کشور است. رئیس سازمان سینمایی در ادامه مراسم تودیع و معارفه مدیران فارابی با اشاره به وظایف اصلی سینمای ایران گفت: مزیت سینمای ایران پروژه‌های عظیم و هالیوودی نیست. اگر چه به استفاده از تکنولوژی روز در سینما نیاز داریم اما مزیت اصلی سینمای ایران فکر، اندیشه و تألیف است. سینما باید راه خود را برود و سینمایی که فقط بخواهد فیلم فاخر یا روشنفکرانه بسازد به جایی نمی‌رسد و هنر این است که بین این دو نگاه تلفیق ایجاد کنیم چرا که گیشه‌ها باید کار کنند و سالن‌های سینما باید پر شود.

در این مراسم علاوه بر سیداحمد میراعلایی، مدیر پیشین فارابی و جعفری جلوه، مدیر جدید بنیاد، بسیاری از مدیران و مسئولان سینمایی ازجمله حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد احسانی، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، علیرضا رضاداد، ناصر باکیده، محمد حیدری، حسن نجاریان، رسول صادقی، حمیدرضا دیبایی، جعفر گودرزی، مهدی مسعودشاهی، عزت‌الله علیزاده، یدالله صمدی، سیاوش حقیقی، پناه‌برخدا رضایی و امیر اسفندیاری حضور‌ داشتند.

کد خبر 237371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز