چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) با گذشت بیش از چهار سال از آغاز اشغال عراق تعدادعراقی‌هایی را که به‌دلیل خشونت های جاری در این کشور به آوارگی و جلای وطن تن داده‌اند را 4 میلیون نفر برآورد کرد و هشدار داد این رقم کماکان افزایش خواهد یافت.

جنیفر پاگونیس، سخنگوی UNHCR اعلام کرد تعداد عراقی‌های جلای وطن کرده به 2/2 میلیون تن افزایش یافته است در حالی که دو میلیون نفر دیگر هم به رغم ترک اقامتگاه‌های خود ناگزیر به اقامت در اردوگاه‌های آوارگان در داخل عراق شده‌اند.

او از دریافت گزارش‌های نگران‌کننده‌ای خبر داد که از بی‌توجهی مقامات محلی در عراق و کشورهایی که میزبان آوارگان عراقی هستند به تامین مایحتاج اولیه این گروه از عراقی‌ها حکایت دارد.

به ظاهر بیش از نیمی از 18 استان عراق از پذیرش آوارگان عراقی که در داخل این کشور در حال جابجایی هستند، امتناع می‌ورزند و با ممانعت از ورود آن‌ها در پاسگاه‌های ایست و بازرسی یا امتناع از ثبت‌نام آنان برای دریافت کمک‌های اضطراری عملاً روند پذیرش آنان را متوقف کرده‌اند.

در حالی که بخش اعظم پاسگاه‌های  ایست و بازرسی در ابتدا با هداف تأمین امنیت ایجاد شد اکنون به موانعی برای جلوگیری از جابجایی آوارگان عراقی در داخل این کشور تبدیل شده است.

تقریباً نیمی از خانوارهای عراقی که اقامتگاه‌های خود را ترک گفته و در داخل عراق آواره می‌شود از دسترسی به برنامه توزیع غذا محروم هستند. اکثر این افراد از ساکنان بغداد و حومه آن هستند و   85  درصد آوارگان داخلی به مناطق مرکزی و جنوبی عراق نقل مکان کرده‌اند.

براساس اظهارات پاگونیس کماکان ماهانه 30 هزار عراقی به سوریه می‌گریزند که در حال حاضر میزبان 3/1  میلیون آواره  عراقی است.

750 هزار تن نیز تا این مقطع به اردن رفته‌اند. در حالی که همسایگان عراق بخش اعظم بار ناشی از مهاجرت جمعی عراقی‌ها را بر دوش می‌کشند کشورهای اروپایی رغبتی به قبول مهاجران نشان نمی‌دهند.

دولت جورج‌ بوش، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تحت فشارهای بین‌المللی اعلام کرده آماده پذیرش 7 هزار آواره عراقی است و از تصمیم خود برای افزایش کمک‌های بلاعوض با هدف تأمین نیازهای آوارگان در داخل عراق خبر داده است.

کد خبر 23735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز